Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Visst låter det en del om inredningen ibland men det mesta oljuden är relativt lätta att åtgärda, om man vill. På verkstan har jag fått ganska bra hjälp om man själv är engagerad och hjälper mekanikern med felsökningen. Det svåra är oftast att identifiera var det låter vilket vi bilägare gör bäst. Om man lämnar in bilen med en svepande och gnällig beskrivning kommer de med all sannolikhet inte lyckas åtgärda det.

I B-stolpen kan vajern till bältesförsträckaren orsaka oljud har jag märkt. Fettade in den där den går in i patronen, och då blev det tyst.
Det finns även ett par kabelskor som sitter med clips som lätt skallrar, har limmat med smältlim eller tejpat fast dem. Har också tejpat flera andra kablar där med tygtejp (den som är till hockeyklubbor och finns på sportaffärer) och skumtejp (från Biltema, till rörisolering). Skarven i själva B-stolpen och utblåset till baksätet kan också gneka, ta isär och tygtejpa.

Passa på att sätta dit en max 1cm tjock ljuddämpning när ni ändå har prylarna isär. Minskar en del yttre ljud.

Utblåsen i mittkonsolen har i vår orsakat mycket av knäppande och gnekande. Peta loss den (börja i överkant) och tejpa alla anliggningsytor med tygtejp.

Har inte haft bekymmer med gummilister eller dörrlås men brukar smörja dem regelbundet.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Mina tidigare volvobilar (MY 08-11) har varit rätt tråkiga när det gäller knarr och sånt men min v60 D6 MY-14 och s60 D2 MY-14 är faktiskt båda helt tysta. Jag hade varit vansinnig om laddhydriden hade haft några gnek när den i annat fall är "ljudlös". Tycker att det är ett klart fall frammåt!

Nu har jag bara HP-ljudet i båda och den vill man av andra anledningar inte dra upp särskilt högt, så har inte testat hur dörrarna beter sig :-). Det är dock lite lustigt för jag tycker att ljudet i s60:n (tillverkad jan -14) är bättre än v60:n (tilvlerkad juli -13), men det kanske har med annat att göra.
Användarvisningsbild
av corb06
Jag har en XC60 som knarrar och skramlar i förardörren i takt med basen. Har också stora stereopaketet, basen inställd på 70% av max och inte särskilt märkvärdigt högt ljud på.

Knakandet och skramlandet försvinner om jag greppar tag i förvaringsutrymmet i förardörren, vilket är ett ganska jobbigt sätt att köra på, trots att jag har automat. Alternativet är att stänga av basen, men då kan jag lika gärna lyssna på mobiltelefonens externa högtalare...

Är missljudet något jag får fixa själv genom att demontera hela dörren? eller kan det göras i samband med service?
av Robban12
corb06 skrev:Jag har en XC60 som knarrar och skramlar i förardörren i takt med basen. Har också stora stereopaketet, basen inställd på 70% av max och inte särskilt märkvärdigt högt ljud på.

Knakandet och skramlandet försvinner om jag greppar tag i förvaringsutrymmet i förardörren, vilket är ett ganska jobbigt sätt att köra på, trots att jag har automat. Alternativet är att stänga av basen, men då kan jag lika gärna lyssna på mobiltelefonens externa högtalare...

Är missljudet något jag får fixa själv genom att demontera hela dörren? eller kan det göras i samband med service?

Har du garanti så är det bara lämna in tills dom har fixa bilen åt dig, gör en klargjord förklaring vad du upplever så ska dom fixa det åt dig för det är inte acceptabelt att det är så.

Ska in med min bil den 27 och just fixa till allt sådant, blir det inte bra så lämnar jag in den igen. Jag har betalat 500.000kr för min bil och jag har inte beställt en skrammel container. Även fast Volvo är sossecontainer på sätt och vis ;)
Användarvisningsbild
av bjornw
Ja bilarna ska vara i princip tysta. Tempväxlingar kan få material att knäppa och rista till, vilket jag tycker man får leva med, men skrammel och gnek ska man inte behöva förvänta sig.

Den förra XC60n fick jag jobba med en del, främst B-stolpar och framdörrar, men den nya är mycket bättre hopsatt och därmed tystare. Nu har jag fixat lite ändå för att få ner vägljud.
corb06 skrev: Är missljudet något jag får fixa själv genom att demontera hela dörren? eller kan det göras i samband med service?
Om du har garanti, sätt dig i bilen med meken och visa honom hur du får fram oljudet. Lämna en skiva i bilen som han kan använda för att verifiera att han fått bort det. Lämna inga utvägar där han kan säga att han inte hittar det eller att det är fixat fast det inte är det. Be gärna honom visa när du hämtar bilen.

Om du inte har garanti kan du fixa det själv ganska enkelt. Dörrpanelen sitter med två skruvar och plast clips som oftast håller. Beroende på vad som är fel behöver de tygtejp, smältlim och ev dämpmatta (någon butyl variant). Det svåra brukar vara att hitta vad som låter när man tagit isär prylarna. Man får leta lösa saker som kan påverkas och de ställen där plast ligger mot plast. Plast mot metall gnekar inte.

Vissa försöker smörja bort oljud med silikonspray men det funkar bara ett tag och torkar sedan in.
av onk
Har ett väldigt störigt knarrande oljud i min v60cc. Det kommer från höger b stolpe men inte från plasten invändigt utan det låter som det är utifrån eller railsen typ. Låter inget i farter under 70 men blir värre ju fortare jag kör. Sitter det något i innertaket som kan ha släppt? Hur sitter railsen fast i karossen?
Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

Har för mig jag har: https://www.oljemagasi[…]

Drivremmar

Man kan skruva loss multihjulet och dra på[…]