- lör 09 aug 2014, 14:46
#887482
Visst låter det en del om inredningen ibland men det mesta oljuden är relativt lätta att åtgärda, om man vill. På verkstan har jag fått ganska bra hjälp om man själv är engagerad och hjälper mekanikern med felsökningen. Det svåra är oftast att identifiera var det låter vilket vi bilägare gör bäst. Om man lämnar in bilen med en svepande och gnällig beskrivning kommer de med all sannolikhet inte lyckas åtgärda det.
I B-stolpen kan vajern till bältesförsträckaren orsaka oljud har jag märkt. Fettade in den där den går in i patronen, och då blev det tyst.
Det finns även ett par kabelskor som sitter med clips som lätt skallrar, har limmat med smältlim eller tejpat fast dem. Har också tejpat flera andra kablar där med tygtejp (den som är till hockeyklubbor och finns på sportaffärer) och skumtejp (från Biltema, till rörisolering). Skarven i själva B-stolpen och utblåset till baksätet kan också gneka, ta isär och tygtejpa.
Passa på att sätta dit en max 1cm tjock ljuddämpning när ni ändå har prylarna isär. Minskar en del yttre ljud.
Utblåsen i mittkonsolen har i vår orsakat mycket av knäppande och gnekande. Peta loss den (börja i överkant) och tejpa alla anliggningsytor med tygtejp.
Har inte haft bekymmer med gummilister eller dörrlås men brukar smörja dem regelbundet.
I B-stolpen kan vajern till bältesförsträckaren orsaka oljud har jag märkt. Fettade in den där den går in i patronen, och då blev det tyst.
Det finns även ett par kabelskor som sitter med clips som lätt skallrar, har limmat med smältlim eller tejpat fast dem. Har också tejpat flera andra kablar där med tygtejp (den som är till hockeyklubbor och finns på sportaffärer) och skumtejp (från Biltema, till rörisolering). Skarven i själva B-stolpen och utblåset till baksätet kan också gneka, ta isär och tygtejpa.
Passa på att sätta dit en max 1cm tjock ljuddämpning när ni ändå har prylarna isär. Minskar en del yttre ljud.
Utblåsen i mittkonsolen har i vår orsakat mycket av knäppande och gnekande. Peta loss den (börja i överkant) och tejpa alla anliggningsytor med tygtejp.
Har inte haft bekymmer med gummilister eller dörrlås men brukar smörja dem regelbundet.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936