PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av P165B
Har sökt här på forumet men inte hittat något via sökfunktionen om överväxel som inte går i direkt, eller är långsam.
Bilen är en Volvo 164 1970 med 410 väellåda.

Lampan för OD lyser alltid direkt när jag lägger i den med spaken/strömbrytaren :-)-) . Ibland går växeln i fysiskt direkt och ibland får jag vänta ca 1 km innan växeln hoppar i. Har kollat oljenivån och den är ok. Men vet inte vilken olja jag använde då den byttes 2001 :roll: .

Vad kan detta irriterande problem bero på ??:-/ ?

Fel typ av olja i lådan?
Glapp i solenoidens anslutningar ibland?
av LarsBd
Kontrollampan indikerar bara att spaken/strömbrytaren är till och inte att solenoiden får spänning. Om någonting i elsystemet glappar borde od:n vid något tillfälle ha hoppat ur själv och det tycker jag tyder på att felet sannolikt finns i od-enheten. Man bör dock inte utesluta några felkällor bara för att någon säger att felet finns på annat håll och du ska därför ordna en separat kontrollampa/mätare som sitter ansluten direkt till solenoidens + anslutning så ser du om det elektriska fungerar fram dit.
Byt olja och gör rent oljesilen, är läget oförändrat och det elektriska felfritt så byt solenoiden som troligen är lika på 240/740. Efter det har jag inga fler enkla åtgärder men alternativet är att byta od till en från 240 (740 har nog en annan typ av medbringare) eller plocka isär och se över den du har. Endast klumpen byts du behåller själva växellådan.
av P165B
OD har aldrig hoppat ur då den väl gått i. Så något sådant glapp är det inte.

Vad är rätt typ av olja till denna växellåda?

Rak 30 olja?
Funkar rak 50 ?

ATF Dextron 2 ?

Trodde lampan var kopplad till utgående matningen för solenoiden, men ska koppla en direkt kontrollampa då :)

Oftast dunkar OD in direkt då jag börjar köra, men kan bli långsam efter 10 km körning.
Testade idag att efter 10 km då den började strula att sota ur B30n och vid en rejal urvarvning på växlarna när bilen fick sträcka ut så dunkade OD in direkt i ca 120.

Ska tilläggas att bilen stått garagerad i ca 15 år :)
av Amarace
Motorolja 10w30 fungerar utmärkt, eller Atf f/g, inte nån dexronvariant.

Det där är ett typiskt fel då dels oljan kan behöva bytas, men dels att finfiltret i overdriven behöver rengöras (inte filtret i "tråget" alltså), även o- ringarna för backventil bör man byta samt kolla reducerventilen och blåsa rent där med solenoiden borttagen. Allt det sitter bakom plunchar som man skruvar loss.
av ingesjo
Kan oxå vara växelläges sensorn som inte funkar som den ska, den sitter uppe på växellådan och känner av att du har i 4an.
Den går att bygla över för test men vad du än gör lägg inte i backen och backa när du har overdriven aktiverad (OD knappen i till läge).
Overdriven mår heller inte bra av att vara inkopplad på 1ans växel med rivstart från stillastående.
Obs det finns en sensor till uppe på lådan som känner av att du har i backen för att tända backljus.
Men som ovanstående säger börja med att byta olja och testa solenoiden.
P165B skrev:Tack för tipsen!
Men en fråga från en som inte plockat isär en M410, vart sitter filtret/silen och hur görs det rent?
Under själva overdrivdelen av växellådan sitter ett rektangulärt "lock" med 6 st skruvar (tappa ur oljan först. 2,5l ATF Typ F/G). Under det sitter grovsilen/grovfiltret. Där kan det vara ordentligt "mögigt" om det inte varit nerplockat på ett tag. ovanför den silen sitter 3 st runda "pluggar" med 2 hål i som man använder till att lossa dom. Finns specialverktyg men en passande dorn och hammare bruka man få "ta till" ändå. Innanför pluggarna sitter finfilter, oljepump och tryckregulator. Filtret är det som sitter till höger. Oljepumpen i mitten. Jag var på Volvo och skulle ha "grejer" till min overdrive för något år sedan (745 GLT 16V -88B) men dom hade ingenting. http://www.vparts.se har till 745-an, kanske till din också. Det jag beskrivit är en M46 växellåda, Har även skruvat med M41 (Amazon, 140) men förmodar att M410 är likadan (sitter inte den på P1800 också?)

Mvh
Lennart

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]