Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Tjena.

Jag hade kapat på ömse sidor av "puckeln" och monterat ett rakt skarvrör och trätt utanpå rören.
Som en muff.
Ingen svets, utan klammer med pasta.

Förutsatt att röret inte är aldeles helruttet. (Typ kolapsar vid sågning)

Kostnaden blir ca 100 - 150kr, och håller flera år.

Nytt system för flera tusen är väl seriöst, men tänk på att bilen är gammal.

Jag har "målat in mig i hörn" med gamla bilar förr.
Typ, "måste kosta på den det här också, för att jag nyss kostade på den det där", om du förstår.....

Bara ett tips.

Micke.
av dagar
Ja, bra tack för tipset! Nr jag då ska kapa röret, hur får jag det rakt och bäst snitt? Är det vinkelslipen som gäller här? Ska man försöka putsa bort värsta rosten där man sätter skarvröret för att få bättre yta för pastan att fästa mot?
av *pettson*
Bägge ingående delarna i skarven finns som ekonomidelar. Men dom är tyvärr dyra. Ca 170kr/st.
Har dock inte i huvudet för ögonblicket vem de är som gör dom. Men t.ex autoexperten kan ta hem dom.
av dagar
*pettson* skrev:Bägge ingående delarna i skarven finns som ekonomidelar. Men dom är tyvärr dyra. Ca 170kr/st.
Har dock inte i huvudet för ögonblicket vem de är som gör dom. Men t.ex autoexperten kan ta hem dom.
Vilka delar mer specifikt menar du? Jag trodde det räckte med att kapa röret på bägge sidor om knölen som Micke sa, och sen på med en skarvbit som denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ror-98010/ och med lite pasta emellan.
av MickeM
Tjena.

Alldeles riktigt, men just dom rören du länkar till, är lite kortare än modellen utan ingående klammer.
(Kallas skarvmuff, tror jag)

Det är heller inte så noga att du kapar rakt, och du behöver inte putsa annat än ev vassa grader.
Se bara till att få så stor överlapp som möjligt.
Då tätar det bäst.

Innan du kapar.
Mät ytterdiam på röret, och åk till Biltema tex, och köp ett skarvrör med rätt innermått. (Det ska ju sitta utanpå)
Då vet du exakt hur mycket du kan kapa bort.
Köp två klammer med rätt mått, och en tub pasta också

Micke.

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]