Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pcdoktor
Tja!

Har en S80 2001 140hk som troligtvis har problem med spjällhuset. Jag är nu på G att demontera det för att byta mot ett par andra och se om det blir bättre.
Spjällhuset i sig är lossat men kabeln som går ner bakom startmotorn (tror jag det är) och slutar i en stor kontakt får jag inte ut, skall jag klara att mikkla loss den på baksidan av startmotorn eller måste något lossas för att den skall komma förbi? Avbitaren ligger nära till hands men jag lyckades bärga mig :mrgreen:
av Per L
Förmodligen är det lika som på morsans S60 -01.
Där sitter det en stagplåt mellan startmotorns bakände och motorblocket. Skall kabeln bort hel så måste denna plåt tas bort.
Det är inte speciellt svårt bortsett från att man inte ser något av skruvarna när man skruvar bort dem. Man får först se efter hur det ser ut med en spegel och sedan skruva "i blindo".

Per L

140814: Rättat felstavning
Senast redigerad av 1 Per L, redigerad totalt 0 gånger.
Per L skrev:Förmodligen är det lika som på morsans S60 -01.
Där sitter det en stagplåt mellan startmotorns bakände och motorblocket. Skall kabeln bort hel så måste denna plåt tas bort.
Det är inte speciellt svårt bortsett från att man inte ser något av skruvarna när man skruvar bort dem. Man får först se efter hur det ser ut med en spegal och sedan skruva "i blindo".

Per L
lät jobbigt :D Tack för input iallafall! Man kan ju förvisso mekka på det nya och se hur bilen går utan att helt plocka bort det gamla spjället från bilen. Nåja går ut och ser hur det ser ut, hmm spegel sa du..
Bytte till ett annat spjällhus idag med gul etikett, efter att ha rensat koder så verkar bilen mycket bättre. Har bara kört en kort kort sträcka så det är kanske lite tidigt att ropa hej än. Det jag dock noterar är att om man sitter och dippar på gasen från tomgång stannar den till vid typ 12-1300 varv kanske 5s sedan går den ner till 8-900 och känns lugn och fin. Men körningen känns jämn och fin och något limp mode har inte uppträtt än iallafall. Med lite tur var detta lösningen.

Vad skall jag betala för ett beggat spjäll som låg i en låda med ett par andra och skrota? returbilen i Malmö tar 250:- men om dom funkar eller ens sitter kvar har jag ingen aning om. Någon får gärna tips om lämpligt pris att pröjsa.
av Arnold
pcdoktor skrev:Bytte till ett annat spjällhus idag med gul etikett, efter att ha rensat koder så verkar bilen mycket bättre. Har bara kört en kort kort sträcka så det är kanske lite tidigt att ropa hej än. Det jag dock noterar är att om man sitter och dippar på gasen från tomgång stannar den till vid typ 12-1300 varv kanske 5s sedan går den ner till 8-900 och känns lugn och fin. Men körningen känns jämn och fin och något limp mode har inte uppträtt än iallafall. Med lite tur var detta lösningen.

Vad skall jag betala för ett beggat spjäll som låg i en låda med ett par andra och skrota? returbilen i Malmö tar 250:- men om dom funkar eller ens sitter kvar har jag ingen aning om. Någon får gärna tips om lämpligt pris att pröjsa.
Menar du att du kan köpa ett spjäll med gul etikett för 250:-? I så fall har du gjort ett jäkla klipp om det fungerar. Att montera ett med vit etikett är inte lönt. Kanske överflödigt att påpeka men, lägg inte kabel från det nya spjället på samma sätt som på det du tog bort. Lägg kabeln frampå motorn istället.
Arnold skrev:
pcdoktor skrev:Bytte till ett annat spjällhus idag med gul etikett, efter att ha rensat koder så verkar bilen mycket bättre. Har bara kört en kort kort sträcka så det är kanske lite tidigt att ropa hej än. Det jag dock noterar är att om man sitter och dippar på gasen från tomgång stannar den till vid typ 12-1300 varv kanske 5s sedan går den ner till 8-900 och känns lugn och fin. Men körningen känns jämn och fin och något limp mode har inte uppträtt än iallafall. Med lite tur var detta lösningen.

Menar du att du kan köpa ett spjäll med gul etikett för 250:-? I så fall har du gjort ett jäkla klipp om det fungerar. Att montera ett med vit etikett är inte lönt. Kanske överflödigt att påpeka men, lägg inte kabel från det nya spjället på samma sätt som på det du tog bort. Lägg kabeln frampå motorn istället.
Nja det jag menade var att på returbilen i Malmö kostar alla spjällhus 250:- oavsett färg, skick eller funktion, någon garanti eller miltal finns inte. Det kanske till och med är så att dom redan är bortplockade när dom kommer till returbilen.

Men min fråga var vad ett spjällhus normalt skall kosta begagnat av privatpersoner. Jag är nämligen inte intresserad av att betala tusentals kronor för detta.

Kabeln kommer att läggas precis som du säger när jag är klar, just nu har jag kvar det gamla spjällhuset fast det är undanstuvat och uppfäst med lite buntband då jag testkört bilen lite mer ikväll. Trevligt nog verkar det funka kanon!
av Per L
Gå in själv och sök på nätet så ser du vad priserna ligger på hos skrotar! Se tex http://www.bildelsbasen.se/

När jag bytte spjällhuset på morsans bil för runt 5 år sedan har jag för mig att ett vanligt pris låg på 1500-1800 kr oavsett vit eller gul etikett. Dock var det väldigt svårt att få tag på en med gul etikett.

Per L

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten[…]