Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeager
Hejsan
jag har en S60 T5 -05 där jag nu har sommardäck i dimension 225/45 R17 på Volvo Orginalfälgar av modell "Orpheus" 7,5 x 17.
Enligt volvos sida har denna fälg ET-mått 49.

Vad jag funderar på är således att jag är på jakt efter en omgång beggade vinterdäck med fälg i storleken 16" och har sett att en del fälgar har et-mått 43 när man kikar runt på blocket.

Passar dessa fälgar på min S60 T5:a där jag nu har fälgar på som har ET-mått 49 ??
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Den borde passa, du har ET 49 på din bil, nav 61,5. Den kommer bredda ut 6 mm. Men det gör inget då vinterdäck oftast är smalare.
Användarvisningsbild
av Dogfight
Glöm inte att även kolla belastningsindex på de däcken du skall köpa. För lågt index kan ge problem då däcken kan bli överbelastade i onödan. Jag har en v70 my13 t.ex och måste ha ett belastningsindex på minst 97 på mina däck. Vet dock att det är lite mindre på S60 och V60 jämfört med V70 som ju e tyngre. om du köper begagnade så kolla även hjulcentrum. det skiljer i navet på äldre och nyare volvo. Gränsen går runt 2008. Om jag inte missminner mig har nyare mindre nav än de äldre.
Dogfight.
Ps. Hållit på o leta däck på fälg till min V70 i 6 månader innan jag hittade rätt på både dimension modell av fälg och belastningsindex ds.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Navet är samma från My 00- My 10. 65,1. Belastningsindex är 91V.
Tips till TS, kolla så däcken är slitna på ett jämnt sätt, balansera även hjulen innan montering. Man vet aldrig hur folk åker runt :shock:

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]