Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om startmotorn går bra så har motorn garanterat bra jord, vill man tro normalt i alla fall. Skulle nog inte börja där, men det skadar såklart inte att se över jordpunkter/jordledningar.

Vissa modeller har ett sorts testuttag i motorrummet för att "tvångsköra" startmotorn. Om du slår på tändningen och kör startmotorn från den kontakten (om den existerar), så elimineras delvis ett möjligt fel i tändlåset. Var försiktig med detta (växel urlagd, handbroms i...). Startar den konsekvent vid en sådan övning så finns det ännu mer saker som kan elimineras.
rid54 skrev:Glapp i tändlåset? Utstyrning till tändningen kan försvinna (ibland) när nyckeln ligger i startmotorläget. Då blir det (ibland) svårt att starta med startmotorn, men det går direkt att rulla igång, för då är nyckeln i gångläget. Kontakplattan kanske ska kontrolleras/bytas?
Rid54 & *pettson* jag borde dubbelkollat vissa saker ni nämnt. Ledsen gubbar :(

Åkte till volvo i borås och pratade med chefteknikern där. Kontentan var...

Då bilen 20ventilaren fungerar klanderfritt då den väl är igång så borde inte svänghjulet, kam och varvsensorn göra problemet vid att jag inte får tändningspulsen till tändplattan bara vid starttillfället.
Att den alltid går att rulla igång med lätthet då den inte går med nyckel låter som att startspärr är aktiv. Han bad mig testa att då bilen är i läge III att då släppa på nyckeln lite. Bilen startade faktiskt igång från att inte ha startat med nyckel på två dagar.
Stoppade en synål på 12v ingångskontakten till solenoiden. Därefter nyckeln i läge II och sedan en labbkabel på nålen och höll den mot batteriet +.
Startade direkt. Testade fler gånger med samma resultat.

Går det att reparera detta eller ska man köpa nytt och då vad kallas det? Har försökt googla lite på startspärr, immobilizer men inte riktigt hittat en bra post om det.

Återigen, om det nu är detta som jävlats sporadiskt, ber jag er om ursäkt för att jag inte testat detta tidigare.
Startspärren är nåt annat, den blockerar bränsle och/eller tändning om den inte känner att rätt nyckel är isatt (genom antennringen och diverse kretsar). Det jag åtminstone har försökt sätta ljuset på är själva tändlåsomkopplaren. Den gör ju en del saker när man vrider om nyckeln, bl.a kopplar den in startmotorn när den vrids till startläget. I detta läge ska ju tändningen få matning också, precis som i gångläget, men om kontaktblecken (eller liknande) inuti omkopplaren är slitna, kan det hända att tändningsmatningen faller bort när man vrider till startläget. Då kan inte motorn tända när startmotorn går. Om det är väldigt nära att det blir kontakt funkar det ibland och ibland inte. Det du behöver -om felet ligger där- är en ny omkopplare till tändningslåset. "Tändplatta" har jag hör det kallas, men det är alltså i princip en omkopplare/strömbrytare som manövreras av startnyckeln. Vore det antennringen/immobilizern skulle du inte kunna köra, för motorn skulle inte gå.
rid54 skrev:Startspärren är nåt annat, den blockerar bränsle och/eller tändning om den inte känner att rätt nyckel är isatt (genom antennringen och diverse kretsar). Det jag åtminstone har försökt sätta ljuset på är själva tändlåsomkopplaren. Den gör ju en del saker när man vrider om nyckeln, bl.a kopplar den in startmotorn när den vrids till startläget. I detta läge ska ju tändningen få matning också, precis som i gångläget, men om kontaktblecken (eller liknande) inuti omkopplaren är slitna, kan det hända att tändningsmatningen faller bort när man vrider till startläget. Då kan inte motorn tända när startmotorn går. Om det är väldigt nära att det blir kontakt funkar det ibland och ibland inte. Det du behöver -om felet ligger där- är en ny omkopplare till tändningslåset. "Tändplatta" har jag hör det kallas, men det är alltså i princip en omkopplare/strömbrytare som manövreras av startnyckeln. Vore det antennringen/immobilizern skulle du inte kunna köra, för motorn skulle inte gå.
Tack för ett utförligt svar rid54. Ska kolla skroten imorgon.
Edit: köper ny från volvo då det inte bör vara en sån dyr liten sak.

Antar att det är detta jag ska göra
Ignition Switch Replacement, Volvo 850, S70, V70,…:

Bild
Bild
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor