Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

marcusjj skrev:Halloj!

Jag har en volvo 855 SE -94 som jag har varit ägare sedan några månader tillbaka.

För ca. en vecka sedan började det gnissla från vänster bakhjul lite och det blev mer och mer efter bara några mil. Efter 10mil så gnisslade det så att det "dånade" i bilen när man kör mellan 0-30km/h. När jag öppnar öppnar dörren när jag kör långsamt med bilen så hör man att det gnisslar jättemycket från bakhjulet precis som om det är metall mot metall. Jag har testar att bromsa samtidigt men det låter ändå likadant, så det borde inte vara bromsskivorna eller klossarna.

Har kört 30mil med bilen nu sedan detta började och det försvinner inte.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel? det låter verkligen mycket :S

Tack på förhand!
Kan ju även vara bromsskölden, som har fått ett litet slag, så att den skrapar mot skivan, det räcker ju med att knacka lite på den, när man byter hb-backar för att få skivan att lossna eller att en sten kommit farandes, råkade ut för samma symtom, när det byttes skivor på min s70 -98. Det var ett huvudbrydderi innan man kom på vad det var.
Kan ju även vara så att handbromsvajern, släppt från hjulupphängningen, det sitter ju bara med ett litet plastclips. Det ser man om man böjer sig ner o tittar precis framför hjulet.
av marcusjj
Problemet löst.

Det var bromsbelägget som var helt slut så att det var metall mot metall. Tydligen hade nånting rostat fast lite så de låg på hela tiden.

Tack för all hjälp!

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]