Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sofie
Jag har en V 70 där fönsterhissen i förardörren slutat fungera. Ingen som helst reaktion när man försöker öppna fönstret.
Vad kan det vara för fel?? Komplicerat om det är någon del som skall bytas??
Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med detta problem eftersom bilen är i verkligt superskick i övrigt. Och det fönstret har man ju ofta anledning att öppna.
funkar alla andra elhissar som dom ska? Slutade elhissen bara att funka? alltså den har fungerat sålänge du haft bilen?

du får plocka ned dörrsidan och kika, alt. mäta vid själva brytaren, att du har spänning fram.

det är lätt att plocka av dörrsidan för att se hur det ser ut bakom. det är dessutom ett bra tillfälle att smörja alla rörliga delar och listen som rutan glider i. :)
sofie skrev:Den där DDM enheten är det samma enhet som knappsatsen?? Om man köper en ny knappsats är problemet förhoppningsfullt löst då eller är DDM en egen enhet?
Du har helt rätt det är knappsatsen.
Om du köper en begagnad så ska du se till att det är från samma modellår. Försök hitta en från 2000. Då ska det bara vara att byta ut den rakt av.
Men innan byte av nått så rekommenderas felsökning med VIDA. Finns många här som har som säkert kan hjälpa till med det.
Mvh Leffe
Ja just det, en följdfråga. Vad är det där DICE med VIDA?? Är det något instrument som man kopplar in till bilens dator. Har vanliga verkstäder det eller hur bär man sig åt??
När man byter knappsatsen, måste man ta bort dörrsidan eller kan man få upp knappsatsen ändå och liksom byta utifrån??
Om ditt fel är att alla fönster går att köra från panelen i förardörren, utom just förardörren, så har jag nog haft precis samma fel. Mitt fel bestod i att glidlisten för fönstret i förardörren hade lossnat från sin stålskena i botten på dörren, med påföljd att fönstret gick så trögt att dörrdatorn trodde att fönstret var antingen fullt stängt/fullt öppet.
Reparation var att:
1. Lossa minuspol från batteriet
2. Ta bort klädsel på förardörr samt lossa elanslutningar
3. Limma fast glidlist
4. Ansluta kontakter igen
5. Sätta på minuspol
6. Provköra, voila det fungerar!!
7. Montera innerklädsel

Svar på dina övriga frågor:
- Knappsatesen/dörrdatorn är skruvad till dörrklädseln inifrån, dvs dörrklädsel måste tas bort för att byta knappsats(dva om dörrdatorn är trasig)
- VIDA-DICE är Volvos originalverktyg för att "prata" med bilens datorer. Det finns "pirat" som fungerar för vanliga fel men inget har samma funktionalitet som Volvos om jag förstått det hela rätt.
Hasse53 skrev:Om ditt fel är att alla fönster går att köra från panelen i förardörren, utom just förardörren, så har jag nog haft precis samma fel. Mitt fel bestod i att glidlisten för fönstret i förardörren hade lossnat från sin stålskena i botten på dörren, med påföljd att fönstret gick så trögt att dörrdatorn trodde att fönstret var antingen fullt stängt/fullt öppet.
Reparation var att:
1. Lossa minuspol från batteriet
2. Ta bort klädsel på förardörr samt lossa elanslutningar
3. Limma fast glidlist
4. Ansluta kontakter igen
5. Sätta på minuspol
6. Provköra, voila det fungerar!!
7. Montera innerklädsel

Svar på dina övriga frågor:
- Knappsatesen/dörrdatorn är skruvad till dörrklädseln inifrån, dvs dörrklädsel måste tas bort för att byta knappsats(dva om dörrdatorn är trasig)
- VIDA-DICE är Volvos originalverktyg för att "prata" med bilens datorer. Det finns "pirat" som fungerar för vanliga fel men inget har samma funktionalitet som Volvos om jag förstått det hela rätt.

Du har förstått helt fel. Du kan göra samma saker med PIRAT VIDA/DICE som original. Skillnaden är att verkstäderna har att abonnemang så dom kan tanka ner programvaran som behövs.
I detta fall så är det med största sannolikhet dörrdatorn som strular. Hade det varit glidlist så hade det låtit nått när man försöker få ner rutan. I detta fall låter det inget alls vilket tyder på fel i DDM /dörrdatorn.

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten[…]