Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför inte en V60 D6? Den räknas ju som s.k "Super-miljö-bil" enligt statens räknesätt.. :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Fast staten hänger inte riktigt med när det gäller premien för supermiljöbilar.. Den futtiga lilla slanten på 40 000kr per supermiljöbil är redan slut för 2014, och det finns inga beslut om mer pengar 2015.

Norge har en premie på 200 000 NOK för supermiljöbilar! Då börjar man snacka styrmedel! :D
Sen att Norska staten är sjukt rika kan ju ha med det att göra... men att inte ha koll på hur stor efterfrågan är och anpassa premiebudgeten till det tycker jag är pinsamt dåligt. Har ju varit samma sak sen dom införde det.. alltså att det tagit slut för tidigt.. även om det hunnit gå några månader längre in på året tidigare år.

Med en premie på 200k skulle i allafall jag klart luta åt en D6:a när det var dags att byta.
av Primus
fjohan82 skrev:Varför inte en V60 D6? Den räknas ju som s.k "Super-miljö-bil" enligt statens räknesätt.. :-)-)
Har kollat på den, men dels är den väldigt dyr och dels så blir väl bagageutrymmet ännu mer begränsat?!?
av Lövet
joel80 skrev:Norge har en premie på 200 000 NOK för supermiljöbilar! Då börjar man snacka styrmedel! :D
Det är därför Tesla kallas "Asker-Passat" i Norge. De är så vanliga i området Asker (typ deras Danderyd) att det är kö i bussfilerna nu också.
av Linqid
En premie på 200k NOK låter ju mycket, men när bilarna är ett par hundratusen dyrare listpris än vad vi betalar här i Sverige så är det kanske ett måste för att det ska ha någon effekt.. Men absolut, pengar har norrmännen gott om i statskassan inget tvivel om det.
av PFA
Nu får ni ta och konstruktivt berätta vad det är som är så daterat och taskigt med Sensus Navi. Har i och för sig inte haft fast navi på mina tidigare bilar, men jag tycker Sensus Navigation fungerar fint överlag. Röststyrning finns och 3D-karta om man så vill.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag valde bort det p.g.a priset då man får en mycket fin navigator för en fjärdedel av priset... samt att jag vill kunna använda skärmen i sensus till annat än navigation när jag är i bilen och ska någonstans dit jag inte hittar. T.ex telefon när man ringer, musik om man vill bläddra fort till andra album eller sensus förbrukningsstaplar. :D
av Ronne
joel80 skrev:samt att jag vill kunna använda skärmen i sensus till annat än navigation när jag är i bilen och ska någonstans dit jag inte hittar. T.ex telefon när man ringer, musik om man vill bläddra fort till andra album eller sensus förbrukningsstaplar. :D
Du kan använda skärmen fast du kör navigering , aktivera turn by turn så syns nästa manöver i färdplanen samt avstånd dit på instrumentpanelen , man kan också aktivera
"visa korsningskarta i andra källor" så poppar det fram på halva skärmen när det är dags för en manöver. Så det är inga problem att leka med skärmen under körning å navigering :-)-)

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]