Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zzzoder
Tjena,
Ett problem...

Jag har en V70 -01 vars baklucka har låst sig i baklås.. har testat riva lite palen från insidan för att komma åt med fingrarna nere vid lås enheten.. men misslyckas till öppning!.. någon som vet hur jag ska bete mig för att lyckas?..

Hadde samma problem då vi köpte bilen för 2 år sen.. men då smörjde dom bara upp allt istället för att byta.. sen har de kommit o gått till o från.. men nu har de varit i över en vecka.. blir vansinnig..

Soo, please.. help me !
Användarvisningsbild
av #27
De låter som om du har fel på kabeln som gå vid vänster gångjärn så att inte låset får singnal vid upplåsning..

Du får försöka med att få ner handen bakom baklucke panelen och pilla på låsenheten får att få upp den..
av zzzoder
okej, men hur vet jag vad jag ska pillra på ? .. är inte så hajj på bakluckans låsenhet.. fösökte dra lite upp o ner i staget som jobbar då man försöker öppna utifrån.. men de var ju menlöst..
Användarvisningsbild
av #27
De finns en c-lås motor som man ska skjuta på så försök att hitta den så ska du se att de löser sig..
av SportHenke
Rör sig motorn när du trycker på knappen?

Isf har det inget med c-låsmotorn att göra, utan länkaget från öppningshadtaget som inte förmår att trycka till en svart plasttunga längst ner i luckan. Försök hitta en "stålpinne" som går lodrätt längst ned i luckan. Den ska trycka på en svart plasttunga ännu längre ner i luckan. Den svarta plasttungan går tungt och itsället för att trycka ner den så böjer stålpinnen undan. Dvs ta en lång skruvmejsel och tryck på denna svarta plasttunga. Man får rycka loss panelen vid torkaren då luckan är stängd. När du fått upp luckan fyll den lilla gropen där pinnen ska trycka på den svarta plasttungan med ett epoxilim, exv Araldite 2022. Smärj sedan upp hela länkaget med nån form av siliconspray.
/Henrik
av zzzoder
SportHenke skrev:Rör sig motorn när du trycker på knappen?

Isf har det inget med c-låsmotorn att göra, utan länkaget från öppningshadtaget som inte förmår att trycka till en svart plasttunga längst ner i luckan. Försök hitta en "stålpinne" som går lodrätt längst ned i luckan. Den ska trycka på en svart plasttunga ännu längre ner i luckan. Den svarta plasttungan går tungt och itsället för att trycka ner den så böjer stålpinnen undan. Dvs ta en lång skruvmejsel och tryck på denna svarta plasttunga. Man får rycka loss panelen vid torkaren då luckan är stängd. När du fått upp luckan fyll den lilla gropen där pinnen ska trycka på den svarta plasttungan med ett epoxilim, exv Araldite 2022. Smärj sedan upp hela länkaget med nån form av siliconspray.
/Henrik
motorn rör sig inte.. inte vad jag märker iaf.. ska kika lite mera på era tips imorgon då de är ljust.. återkommer då med hur de gått.

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Öjaby
Jag har själv haft samma problem på en V70-01. Det sitter ett stag på centrallåsmotorn som håll på att lossna och av någon anledning så låste sig det mekaniska då. Jag tog bort hela centrallåset och upptäckte då att staget satt lite på trekvart. När centralmotorn sitter i luckan kan det vara svårt att se att staget sitter fel. Ta bort den och kör den på bänk med 12 volt, så ser du om det bara är staget som är fel eller om det är något annat. Efter att jag hade justerat staget så funkade det så länge som jag ägde den bilen (ca 2 år). Troligen funkar det fortfarande.
Lycka till!

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]