Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Har ett problem som börjar iritera mig mer o mer. Alltså när jag kör över ojämn väg så klonkar det väldigt mycket bak. Som att ngt är löst. Kollat allting med en verkstads kille och han hittar ingen glapp, som är inte konstigt efter vad jag har bytat.
Köpte nya stötdämpare för att gamla var oljiga! Krägningshämmare tog jag från skroten från en 05 eftersom den hänger i två gummi som sitter fast i shassit...på min vad det lite glapp i bägge gummi så tänkte det kan vara ljudet kommer ifrån. Den från 05 var som ny! Byte den också och köpte nya stag tillomed, monterade och samma j... sak. Någon som hade liknande problem och fixat det?
Tackar för alla tips
av S6024t
bilen sänkt? på min så vred sig fjädern på höger sida,så att den låg fel i länkarmen,ett satans oljud när man körde på en potthålsväg eller typ ett brunnslock,,,,
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat så att inte avgasröret kan slå i någonstans kanske på grund av defekt upphängning.

Mvh GK
av S6024t
skruvade ja,men hur är gummilagringen?som stötdämparn är fäst i som i sin tur sitter i karossen med tre m8 skruv..har du verkligen sett till att fjädern ligger rätt i länkarmen?.jag har själv vart ute för att fjädern inte låg rätt.
Användarvisningsbild
av 14683
Det är lätt hänt att fokus hamnar på det mekaniska under bilen när det i själva verket kan komma inifrån.

Hur har du det i bagaget? under golvet? finns verktyg och drit där som kan fara runt / läderväska som öppnats och driten hoppar runt mot metall. Även sidofacken i bagaget för diverse förbandslåda, domkraft / hjulrelaterade verktyg om det är orig som finns i sidofack osv osv. Saker kan lossna och låta på ruggigt oväntade ställen.

Detta är ju långsökt men eftersom allt mekaniskt verkar vara i gott skick då folk tittat på det osv osv och konstaterat att inget är fel. Värt att öppna alla tänkbara luckor och fack och se hur det ligger till!
Användarvisningsbild
av gaggi77
Rensat allting från bagaget, bara plåten som är kvar. Batteriet sitter rätt. Idag när jag rensat allt från bagaget så min bror körde och jag var inne i bagaget och lysnat. Ljudet kommer underifrån plåten alltså inte gummi som stöddämpare är skruvat i, inte i närheten av den! Fjädrar värkar vara på plats annars hur vet jag att fjädrar står inte rätt till?

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten[…]