- mån 11 aug 2014, 08:11
#887961
torbjorn_75 skrev:ER skrev:Hellre raka 4-väg korsningar med trafikljus som stoppar upp trafiken men är säkrare för snart sitter en idiot som kör som arsle i sidan pga deras eget misstag.
4-vägskorsningar är inte säkrare än cirkulationsplatser, tvärtom.
Så som många stolpskott kör, dvs dom som uppenbarligen fick kortet på butterix eller EPA kör och inte fattar att man vid dubbelfiliga cirkulationsplatser(HUR man efter skall köra vänster/rakt fram/höger bestämmer fil In i platsen) använder vänster fil för vänstersväng ELLER rakt fram samt högerfil för rakt fram ELLER högersväng, INTE vänstersväng även om det av misstag är "lagligt" men komplett idiotiskt och skulle rendera i indraget kort för minst 1 år pga vad man kan orsaka genom att tränga sig fram på det viset och lita på att den innanför ser den genomskinliga blinkersen som visar på just vänstersvängen så andra vet vad denna person är påväg någonstans. Kör man med huvudet så ÄR en normal 4-vägs korsning med trafikljus säkrare då man slipper dessa idioter.
Cirkulationsplatser och dess minivarianter är djävulens påfund och en sak det gått mode i bara för det skall slösas pengar, inte för att göra vettiga saker för då är radien minst dubbla och helst bestående av enkelfil men dubbla bredden så det inte går att köra två i bredd så man även tar sig runt enkelt med en 24-metare utan att krypa upp på kantstenen men bakhjulen på släpet eller riskerar att okunniga mosas av sitt misstag som tror det finns utrymme men inser för sent att "dörrens stängs" när släpet kommer glidande innåt.
Kör man mot rött så kan man inte skylla på någon, kör man vänster i högerfil.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..