Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt, bytte tempgivaren och bilen gick normalt. Åkte till en märkesverkstad för att släcka ner servicelampan. På återvägen började bilen bluddra och gå ojämnt samt ryka svart. Och motorlampan tändes. Hemkommen fick den vila några timmar varefter jag provade att starta och köra. Inledningsvis blev det svartrök, men efter några kilometrar började den gå normalt igen. Har just kört ca 5 mil med olika start och stopp på vägen, och allt verkar vara normalt igen. Motorlampan lyser dock fortfarande.
Därav min fråga tidigare. Kan man mäta i realtid vad som händer INNAN det börjar ryka svart? Kan man köra uppkopplad med VIDA och spara alla data på hårddisken för senare analys. Är fullständigt okunnig på datorer och diagnosverktyg, men är villig att köra omkring med en laptop i passagerarsätet om någon kunnig i efterhand kan se vad som hänt.
Tack Adamp.
Det som är intressant för mig är inte att släcka koder, utan att förhindra att de uppstår. Jag, precis som du, är fullständigt "off date" när det gäller elektronikboxar. Här måste vi lita på andras kunskap. Vad hjälper det om man får en massa fakta om man inte vet hur de skall tolkas?

Usch, hade det inte varit så lång väg till Motala hade jag bokat tid direkt, men köra denna sträcka från Österlen med en osäker bil tar emot.
Läs lite mer om informationen om produkten den är en felkod läsare ja men den har data i real tid det är därför jag länka den. Det enda sättet att ta reda på vad som försiggår är en "läsare" som kan läsa alla saker samtidigt som ex rpm, tryck från alla ställe etc då bör man kunna se ett mönster när det händer utan det så är det bara "shoot from the hip)".

EDIT: Alla Datastyrda system får impulser från olika ställen, i bilar så är det massa sensorer som ger impulser till styrboxen som styr typ allt. När något går tokigt så får man undersöka det närmare, man bör göra några frågor ex är det mekaniskt relaterat eller är det el/data, mekaniskt kan man göra bränsle tryck test eller kompprov är ett par exempel, EL är det fram med multimeter och läsa volt eller resistans, dator är det live data som gäller finns många olika det får man googla till vad som ev ska funka. tunnig firmor har mjukvara som bör läsa alla såna saker som är intressant. För att bevis en sensor är defekt ska detta synas på live data.
Tack igen Adamp.
Kan själv inget om elektronikboxar, men undrar om man kan kolla alla "gamla" värden som ligger lagrade. Och se tidsmässigt i vilken ordning de uppträder. Lite av "orsak och verkan". Försöker följa pettsons resonemang med logiken som utgångspunkt.

Just nu går bilen som den skall, motorlampan har släckts av sig själv. Men detta har hänt tidigare. Som jag skrev innan, hade det inte varit så långt till Motala hade jag bokat tid. Men...

Om några dagar skall jag testa att köra 2 x 12 mil. Återkommer.
Det fanns en jag såg på tv en gång som de felsökte en saab 9-3 (wheeler dealers) där det var prestanda problem och den satte tid och vissa förloppet mer en så är jag inte säker på. Kom just och humma på en sak vet ej om din har detta men det finns en avgas pump på min iallafall som tände motor lampan när den hade rostat inom bords. När min far läste om det på webben så ca han att bilen kunde sluka soppa (vet inte det bör sätta kod på den i så fall att den inte har kontakt med pumpen längre) Hoppas det håller och lycka till! :D :wink:
Jaha, då "sket" det sig. 8,5 mil sen började det. Svartrök och orolig gång.

Kan man kolla i efterhand vilka felkoder som uppstått. Nu har motorlampan tänts igen, vilket förmodligen är en bieffekt på oren gång. Lamdasond är som sagt bytt, samt luftmassemätaren och tempgivaren. Men nu blev det onormal bensinförbrukning igen.

Tur att jag inte gav mig av till Motala. Nu är förmodligen katalysatorn också gången.

Pettson o Lucifer, hur hade ni gjort i min situation? Vem vänder man sig till på Österlen? Vilka krav skall jag ställa på en verkstad som tar sig an problemet? Har inga egna kunskaper om diagnosverktyg, men efter era inlägg bör det finnas någon som därute kan detta.

Vad göra? Skrota bilen, eller ...
Det var den bakre lambdasonden som byttes. Därefter LMM och nu senast tempgivaren.

Det konstiga är att bilen periodvis fungerar alldeles utmärkt, för att sedan utan förvarning börjar bluddra, ryka, gå orent.

För några gånger sedan fick läst av felkoderna som var enligt följande:

280A Främre lamdasond orimlig signal. - Intermittent
261A Adaptiv lamdareglering felaktig. - Intermittent
262A Adaptiv lamdareglering felaktig. - Intermittent

Tror att felkoderna första gången visade att det var den bakre lamdasonden som var felaktig.

Kan det vara så att främre sonden verkligen är felaktig, eller att den ger felsignal pga den höga bränsleförbrukningen som kan orsakas av något annat?

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]