Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#887483
Hej.

Har lite bekymmer med min Volvo 850 2,3T, årsmodell 1994, med motor B5234T (chippad styrbox med BSR chip). Det hela började för några veckor sedan då den bara laddade ca 0,4-0,5 bar emot 0,9-1,0 som den har gjort. Letade efter diverse luftläckage och om magnetventilen var trasig. Men hittade inget, provade att åka med magnetventilen bortkopplad, men var fortfarande samma fel bara ca 0,4 i ladd. Kändes väldigt slö.
Sedan testade jag att kolla felkoder, men fick inte upp ngt speciellt. Så tog bort batteripolen i ett par timmar, och nu när jag har satt tillbaka den har jag INGET alls i laddtryck, 0 bar :/ Verkar väldigt väldigt lustigt.

Har testat att spruta start
gas på alla slangar (jag kan se...) för att utesluta luftläckage, har även provat att åka med LMM bortkopplad, går dåligt på tomgång, men annars är det samma fel, noll i ladd.

Ville testa att köra med en annan styrbox och fick tag på en som heter samma Bosch nr som min, BOSCH 0 261 200 501 (549), men den passar inte då mina stift inte ser ut som på den. Min har några bredare ute i kanterna för att sedan bara vara en massa smalare emellan, den "nya" boxen har bara breda... så sitter lite fast nu då jag inte hittar någon box som heter likadant som min.

Min box:
Bosch 0 261 200 501 (549)
P06842208 CP05
1T2653141 T93312023 STORT 9,2

Den andra:
Bosch 0 261 200 501 (549)
P01271747 CP01
1T2653455 T94175172 STORT 9,2

Är det någon här som har en box som heter P06842208 så är jag väldigt intresserad av den. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare annars, vill prova databoxen innan jag ger mig på att byter turbo.

Tacksam för ALL hjälp.

Mvh // Sebbe
#887488
Att du bara fick 0.4bar med magnetventilen urkopplad är precis som det ska vara.

Att du nu har 0 i laddtryck tyder på att det är ett MEKANISKT fel. Så allt vad elektronik heter kan du utesluta för tillfället, tills du får bilen att ladda 0.4bar igen.
Obs. Skruva INTE på WG-stången, oavsett vad fjortisen på garaget säger.
#887577
Hmmm, ok.. stämmer verkligen det att bilen bara ska ladda 0,4 utan magnetventil? Alla andra jag har pratat med säger att utan magnetventilen inkopplad ska wastegate klockan ge fullt ladd för att inget reglerar den... därav att man måste va lite försiktig utan den inkopplad.

Har inte skruvat på WG stången, bara känt så den rör sig och fjädrar tillbaka...
#887745
Har inga felkoder eller luftläkage.. åtminstone inga läckage vad vi hittat. Fick ju noll i laddtryck efter att ha gjort bilen strömlös, därför jag tycker det känns som ett elfel någonstans. Hade det varit läckage borde jag fortfarande ha 0,4 i ladd.

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]