Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av melzk
Hej

Bytte hjul lager förra veckan. Efter det började absen komma och gå. Nu lyser den jämt. Fick även felkod p1550
"Speed sensor" efter lite letande så såg jag att det hörde ihopp med absgivaren.

Kompisen som jobbar på bilfirma så han koppla in en dator och såg att ABS givaren inte funka.

Så nu har jag bytt och kört ett tag ca 1.5 mil utan resultat

Måste jag in me bilen för att få bort abslampan? P1550 koden kan jag ju ta bort SJ via torque på telefonen
av melzk
Kollade ABS kransen när vi byte lagret och den såg intakt ut. Den är bytt för 3 år sedan på Volvo. Den var endast lite skitig så den borstades ren och alla kugg på plats.
av Jonas_latt
Antar att ni felsökt med universal sak. Stod det vilken sida som va trasig.
Ändå om kransen va hel när ni hade loss allt så jobben spruckit vid montering.
Räcker med en liten spricka. Så Abs krans eller givare är garanterat felet.
av melzk
NJA universial sak vet jag inte om Bosch fel sökning system är. Men jag får väl skruva isär skiten och inspektera det. Ja när han felsökte fick han upp ABS givare höger fram som inte gav någon signal
av Jonas_latt
Vad jag menar med universal skit är.
Tex Mekonomen meca. Ja alla verkstäder som lagar alla slags bilar.
Har universala felsöknings verktyg tex autocom.

Men vill man ha en säker/tydlig felsökning ska man använda just bilens felsöknings verktyg som är gjort för bilen.
Och Volvo som du kör har ett verktyg som heter vida.

Har du bytt givaren så är det kransen som spökar. Ta loss givaren och lys ner i hålet snurrallångsamt och kolla om den Är trasig. Kan räcka att den Är skitig. Jag brukar stoppa ner lufttryck och samtidigt snurra bromsskivan ett varv.
Betydligt lättast efter och se om den är trasig.
av baztubox
kolla avståndet från änden på Abs huvudet till kransen och se så att du inte har fått skit i mellan när du har byt givare !
Ett ganska vanligt fel eller att man tappar bort skruven och tar en annan som är för lång och i första bästa gupp/sänka så sätter ebc fel meddelande pga av att Abs givaren hoppar till.

Så kolla andra sidan och jämför hur stort avstånd du har på respektive sidorna fram

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]