Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#886913
Den nya 855an har en startspärr med nån sorts plastnyckel man stoppar i ett hål på instrumentbrädan, de e bara skit o kommer den inte rätt lyser inte strålkastarna som de ska mm, sen ibland stannar bilen då man kör o så ska man greja med den lilla pinnen igen så går bilen.

Kan jag koppla bort detta skit enkelt , bilen är så klart en importbil ................................. :)

Någon som vet hur jag får bort detta skit så man kan köra utan dessa problem :(
#887009
Hej! Jag kan bara hjälpa med en sak, (tror jag). Lampproblemet låter mer som startkontakten bakom tändningslåset, inte startspärren. Andra får gärna rätta mig om jag har fel, tycker bara att det låter konstigt att startspärren släcker lamporna. Så jag skulle börja med det.
#887087
Pinnen stänger bara av "läge III" på tändningslåset(enkelt förklarat). Den har inget med belysning eller något att göra, vanliga tändningen(läge II) fungerar oavsett.

Och jo, den går att koppla ur, men jag tvivlar på att du kommer få någon hjälp med det på ett allmänt forum. Jag tänker inte berätta iaf, utan hänvisar dig istället till google.se
#887210
Det märkliga är att allt har med denna imobilizer att göra, sätter man inte pinnen rätt syns det på lamporna till bilbältet då blinkar dom inte ..........
tror de e nått glapp i skitet, klart man inte ska berätta här egentligen hur man kopplar bort möget men vem vill sno en gammal 855a, jo de händer ju jag vet, så fort sånt här blir gammalt så börjar eländet med fel därför e dom gamla bilarna enklare ....................................
Är min sons bil o nu är det 3e vi har på kort tid har haft 2 motor ras, 850 e rätt bra mögbilar då dom blir sletna, mina 140, amazon, 240 e fan så mycket bättre. :-O)
#887225
Tråden med start pinnen har tydligen varit uppe här för en del år sedan , jag som förra frågaren vill bara bilen ska fungera och ska inte stjäla någon annans dyrgrip 850, i tråden tidigare pratade man om att lägga ständig + på dosan o bygla, någon som kan detta och vill PMa mig sitt svar så hjälper vi
ju inga andra tjuvar tex ..................... :)
av *pettson*
#887277
Där ser man..
Men om amazon och 140 var bättre och klarade sej bättre så får du förmodligen klandra dej själv. Antingen för att köpa in bilar som du inte vet skicket på. Eller på att du inte sköter om dom. 850 serien är inga problembilar i sej, motorerna är inte heller dom någon skräpvara. Däremot klarar dom inte att köra oljetorrt, med igensatt vevhusventilation och utan kylvätska. Precis som dom flesta motorer. Jo.. dom tål heller inte att gå två minuter på tomgång och sen varvas skiten ur när dom är kalla. Nåt som dom flesta yngre ägare verkar vara duktiga på.
Apropå så hade inte heller en B20 löst den uppgiften något vidare, inte heller en B23 eller 230, alla slutar på samma sätt, en fråga om tid bara. Har skruvat med dom sen 1992 och kan inte påstå att det är mer fel på vitblockarna än andra ens när dom är slitna. Å andra sidan vet inte folk hur man skruvar med dom så ger man ofta upp tidigt och så är allt skit. Små problem blir ignorerade och allt är för dyrt och allt är åt helvete, det var bättre förr. NOT...

Men apropå pinnen. Den ska inte vara aktiverad när du väl fått igång bilen. Precis som sagts tidigare så är det förmodligen glapp i tändlåset.
Så javisst slit bort startspärren, men glöm inte att berätta det för försäkringsbolaget som förmodligen vet att den sitter där (anteckning ska följa chassienumret).
Problemet med plastnyckeln lär sluta men annat lär fortsätta. Som andra sagt, sök i forumet om hur man går tillväga. Google har även det en bra guide om hur det kopplas ur.
#887289
*pettson* skrev:Där ser man..
Men om amazon och 140 var bättre och klarade sej bättre så får du förmodligen klandra dej själv. Antingen för att köpa in bilar som du inte vet skicket på. Eller på att du inte sköter om dom. 850 serien är inga problembilar i sej, motorerna är inte heller dom någon skräpvara. Däremot klarar dom inte att köra oljetorrt, med igensatt vevhusventilation och utan kylvätska. Precis som dom flesta motorer. Jo.. dom tål heller inte att gå två minuter på tomgång och sen varvas skiten ur när dom är kalla. Nåt som dom flesta yngre ägare verkar vara duktiga på.
Apropå så hade inte heller en B20 löst den uppgiften något vidare, inte heller en B23 eller 230, alla slutar på samma sätt, en fråga om tid bara. Har skruvat med dom sen 1992 och kan inte påstå att det är mer fel på vitblockarna än andra ens när dom är slitna. Å andra sidan vet inte folk hur man skruvar med dom så ger man ofta upp tidigt och så är allt skit. Små problem blir ignorerade och allt är för dyrt och allt är åt helvete, det var bättre förr. NOT...

Men apropå pinnen. Den ska inte vara aktiverad när du väl fått igång bilen. Precis som sagts tidigare så är det förmodligen glapp i tändlåset.
Så javisst slit bort startspärren, men glöm inte att berätta det för försäkringsbolaget som förmodligen vet att den sitter där (anteckning ska följa chassienumret).
Problemet med plastnyckeln lär sluta men annat lär fortsätta. Som andra sagt, sök i forumet om hur man går tillväga. Google har även det en bra guide om hur det kopplas ur.
Har tändningslås o kontaktdon mm liggandes så kan prova byta detta ........................... Inte lätt att köpa bilar för 5000 spänn det är vad min son har o röra sig med då han inte haft jobb, nu har han fått ett så bilarna kan väl bli bättre i framtiden, jag är noga med bilar mm o service mm, men vad tidigare ägare gör de vet man inte ofta skiter många i både byta olja mm ............. vad jag menade är att de äldre är mer lätt mekade för mig som inte är utbildad mekaniker, en 140 kan man ju stå i motorrummet o jobba med nästan :D

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Generator Pv 444

Om du byter kol i generatorn måste man i reg[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]