Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det bör dock nämnas att det finns TVÅ versioner av VGAII. Den ena kopplas in i dioden i rutan, den andra har en LÖS diod(som egentligen ska dras upp till, och ersätta, dioden i rutan, men många slarvar med det).

Båda dioderna är kopplade i den gröna kontakten ovanpå reläet, som även glaskrossensorn sitter på.
av rizzler
Nemesiz skrev:Hej.

Med dioden i rutan menar vi dioden i mitten av instrument panelen.

De är den vi menar du ska kolla på efter att vridit på tändningen 5 gånger.
Jag länkar till googel sidan så du se vilken diod menas

https://www.google.se/search?q=larmdiod ... 80&bih=909
den är där och det va den jag kollade på, dvs den röda i mitten av rutan. men den lyser inte vid 5 vridningar på tädningen, tidigare ägare sa som sagt larmet var "urkopplat" så funderar på om han gjort något ? :/
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Det bör dock nämnas att det finns TVÅ versioner av VGAII. Den ena kopplas in i dioden i rutan, den andra har en LÖS diod(som egentligen ska dras upp till, och ersätta, dioden i rutan, men många slarvar med det).

Båda dioderna är kopplade i den gröna kontakten ovanpå reläet, som även glaskrossensorn sitter på.
Nja, det finns väl egentligen bara en version av själva reläet även om det skiljer sig i kringutrustning och hur larmet är inställt.
Det finns dock olika artikelnummer, men tror personligen att detta enbart handlar om en nummerändring då funktionerna är dom samma.
Ang dioden som man själv monterar så var det väldigt vanligt att dessa hamnade i högtalargallret på vänster sida vid rutan, och denna är mycket riktigt kopplad via den gröna kontakten.
Däremot så är "original" dioden uppe vid rutan integrerat i det övriga kablaget och är således inte kopplat via kontakten på larmreläet.
av rizzler
Jag har fortfarande inte lyckats komma på vad som kan vara "fel". Allt ser okej ut kablage mässigt, relär med sladd osv är ju på plats som det ska och ikopplat MEN dioden lyser inte när jag vrider på tänningen 5 gånger :/
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Ja, reläet är det samma.
Kablaget skiljer i den mån att ena har en fastlödd diod, den andra har ett kontaktstycke som kopplas in i dioden vid rutan.
Iaf är det så på -95.
Kablaget till dioden vid rutan är redan förberedd, denna kopplas INTE på relät.
Det är samma kontakt på båda versionerna av larm, dock tillkommer det två stift på den versionen med en lös diod (och som således då går till just dioden). Dessa stift verkar bara vara aktiverade på de larm som använder just dessa extra uttag, så troligen är detta något man får ställa om när man programmerar larmet (med avsedd utrustning).
Varför man väljer att montera en extra diod och gör hål för densamma då det bara är att byta ut täckbrickan i instrumentbrädan mot en diod är dock för mig en gåta.
Användarvisningsbild
av Hilmer
rizzler skrev:Jag har fortfarande inte lyckats komma på vad som kan vara "fel". Allt ser okej ut kablage mässigt, relär med sladd osv är ju på plats som det ska och ikopplat MEN dioden lyser inte när jag vrider på tänningen 5 gånger :/
På den femte gången ska tändningen hållas kvar och dioden ska börja blinka, då trycker man på fjärren.
När fjärren är inkodad så lyser dioden med fast sken vill jag minnas.
av rizzler
Yes precis, men det är just som jag nämnt i tidgare inlägg att detta inte sket efter 5'e gången och allt verkar vara kopplat som det ska, som relät är på plats, kabel in till relät är där och ingen säkring etc saknas. :/

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Generator Pv 444

Om du byter kol i generatorn måste man i reg[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]