Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
batteri-lite.jpg
batteri-lite.jpg (235.78 KiB) Visad 847 gånger
Hej Alla hjälpsamma!
Min V70 2002 strular igen.
Startar på studs om den vill. Men det händer att den inte vill och just då den man minst anar.
Laddningslampan lyser inte, inga synliga felkoder i displayen och motorn hoppar igång väldigt snabbt. Men jag märkte att i ett par tillfällen när jag låser upp bilen med fjärren och nyckeln är inte i, att kupefläkten startar. Kanske en fin gäst från bilen när den är som varmast inuti men jag är osäker.
Batteriet har jag laddat två gånger i den senaste månaden pga startvägran och misstänker starkt att det är en sk cellfel i batteriet.
Kan någon luska ut hur gammalt är batteriet? Titta gärna på bilden här. Kanske dags att byta.
Ska man satsa på originalbatteri eller går det bra med "biltema/liknande" batterier också?
ps. Nästa veckan ska bilen undersökas grundligare hos en bekant mekaniker med felkodsläsare men fram till dess måste jag ha bilen ändå.
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av V7003
Det klickar till, låter ungefär så: tik-tik-tik-tik-tik och efter en stund slocknar även klockan i instrumentpanelen. Det verkar så att solenoiden orkar inte dra ut kuggarna från startmotorn för att haka i kransen.
Användarvisningsbild
av ER
Vad har batteriet för vilospänning? Kanske dags att låta nån med utrustning kolla konditionen på batteriet innan det utesluts/byts. OM du skall byta batteri så är min åskit att gå på kvalitet, inte nödvändigtvis Volvos utan Varta, Tudor, Bosch mfl. har passande och då ca 100Ah/720-800+CCA mått 352x175x190mm "taxibatteri" vilket är största du får i batterilådan och för mig är köldstareffekten vid riktig kyla viktig.
2013-12-06 : http://www.testfakta.se/sites/default/f ... _92907.pdf

43 03 på minuspolen menar att det är tillverkat vecka 43 år 2003 så byte oavsett kapacitet i dagsläget. Bättre byta innan det helt är slut mitt i kallaste vintern, det hade jag gjort då jag alltid byter batterier i tid då det är billig försäkring.
11år gammalt betyder att det tappat betydande effekt och förmåga att behålla laddningen även om det skötts enligt boken, kör själv aldrig mer än 6-7 år på ett batteri oavsett kondition.
Användarvisningsbild
av V7003
Tack för svaret! Det blir batteribyte. Nu har det varit på laddning typ hela dagen men laddaren laddar fortfarande med mer än 2,5 A. Och bubblar friskt från cellerna. Jag misstänkte att de stämplarna på minuspolen antydde tillverkningsår och vecka men var inte säker. Tack för tippset om "taxibatteri" vet du var ligger de prismässigt hos tex Volvo?
Tack för hjälpen igen!
Användarvisningsbild
av ER
Har inget pris, jag köpte ett Varta Silver Dynamic på 100Ah och har för mig att då gick det på runt 2200kr för massor av år sedan.
Tex ett Bosch S5 100Ah/830CCA ligger runt 1800kr som kampanj på batteriexpressen.se och tillhör bra batterier och skall passa P2:orna.
av Arnold
Jo det kan vara batteriet som är urladdat. Men det är konstigt att den startar ibland. Var tar den då kraften ifrån, om batteriet är urladdat?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan bero på hur länge bilen stått sen du körde sist. Klart är att du har ett batteri som med säkerhet är uttjänt. Min egen tumregel när det gäller är "så stort som får rum". Ett av kriterierna för kvaliten på normala startbatterier batterier är vikten, ett billigt batteri är oftast betydligt lättare än ett dyrare då man inte har lika mycket bly i det billigare.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av V7003
Tack igen! Senaste gången bilen "tvekade" stod jag still ca en timme. Innan dess har startat och rullat felfritt någon vecka.
Ja, jag byter batteri dels pga åldern dels för att den laddar fortfarande -efter två dagars laddning- med ca 2A.
Kan tänka mig att när den senaste gången vägrade att jag stod lutandes åt sidan. Om det är en sk cellfel så kan blyplattorna inne i cellen sönderfrätta i sina fästen och då bryts kontakten med upphängninsskenan. Köldegenskaperna är inte så jätte-jätteviktiga härnere men tack för tippset. Hoppas att problemet är löst nu.
Tack igen alla hjälpsamma! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av greeeken
Tror det är fel på batteriet. Fel i någon cell. Då spelar det ingen roll hur långe du laddar. 1 dag 1 år det sak samma.
Ett nytt hos Volvo kostade 1200 senast jag kollade.
Volvo xc70 2011 svårstartad

Inte mera än att starta bilen i minus 20 utan[…]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatte[…]

Vet inte om en B4 har det där lilla stöd[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]