- mån 04 aug 2014, 20:33
#885903
Öppnar upp en ny tråd på detta. I tidigare tråd trodde jag att servoproblem var kopplat till problemet, men det är två olika fel som uppträder samtidigt.
Alltså, felet uppstår helt oväntat. Från att motorn fungerar perfekt under flera mil (10 -30) så börjar den helt plötsligt förbruka mycket bränsle. Från början ca 1,2-1,5 l/mil för att efter några mil landa på 2,5-3,5 l/ mil. Ju långsammare jag kör desto större blir förbrukningen per mil. Ökningen verkar ske succesivt. Och det ryker efterhand svart riktigt rejält, samt luktar illa.
Felkoder har blivit avlästa och visat att lamdasonden behövde bytas, vilket blev gjort. Dock återkom problemet ganska omgående, och efter ett besök hos volvoverksatd för diagnos kom man fram till att det var LMM som skulle bytas. Detta gjordes, dock hos en annan märkesverkstad.
Problemet kvarstod fortfarande. Satte bilen i "karantän" någon vecka eller så, varefter jag provade att starta och köra. Inga problem. Gick som en klocka. Motorlampan lyste dock fortfarande. Efter att ha använt bilen några dagar släcktes motorlampan av sig själv (har hänt tidigare under åren utan att jag haft problem med bilen). Och så var det i två dagar tills allt upprepade sig igen. Svartrök, extremt orolig tomgång och en orimlig bränsleförbrukning. Motorlampan har inte tänts ännu, men det är väl en tidsfråga.
I min förra tråd kom förslag på att det skulle kunna vara glappkontakt till lamdasonden, eller att temperaturgivaren skulle vara felaktig och ge signal att motortemperaturen var konstant för låg.
Finns det fler troliga förklaringar till varför motorn ibland arbetar perfekt och ibland "ballar ur"? Vill också nämna att vid kraftig acceleration så liksom stryper motorn sig en stund, för att sedan ta riktig fart.
ALLA förslag och funderingar emottages tacksamt. Vet att ni är många därute som är sanslöst duktiga.
Alltså, felet uppstår helt oväntat. Från att motorn fungerar perfekt under flera mil (10 -30) så börjar den helt plötsligt förbruka mycket bränsle. Från början ca 1,2-1,5 l/mil för att efter några mil landa på 2,5-3,5 l/ mil. Ju långsammare jag kör desto större blir förbrukningen per mil. Ökningen verkar ske succesivt. Och det ryker efterhand svart riktigt rejält, samt luktar illa.
Felkoder har blivit avlästa och visat att lamdasonden behövde bytas, vilket blev gjort. Dock återkom problemet ganska omgående, och efter ett besök hos volvoverksatd för diagnos kom man fram till att det var LMM som skulle bytas. Detta gjordes, dock hos en annan märkesverkstad.
Problemet kvarstod fortfarande. Satte bilen i "karantän" någon vecka eller så, varefter jag provade att starta och köra. Inga problem. Gick som en klocka. Motorlampan lyste dock fortfarande. Efter att ha använt bilen några dagar släcktes motorlampan av sig själv (har hänt tidigare under åren utan att jag haft problem med bilen). Och så var det i två dagar tills allt upprepade sig igen. Svartrök, extremt orolig tomgång och en orimlig bränsleförbrukning. Motorlampan har inte tänts ännu, men det är väl en tidsfråga.
I min förra tråd kom förslag på att det skulle kunna vara glappkontakt till lamdasonden, eller att temperaturgivaren skulle vara felaktig och ge signal att motortemperaturen var konstant för låg.
Finns det fler troliga förklaringar till varför motorn ibland arbetar perfekt och ibland "ballar ur"? Vill också nämna att vid kraftig acceleration så liksom stryper motorn sig en stund, för att sedan ta riktig fart.
ALLA förslag och funderingar emottages tacksamt. Vet att ni är många därute som är sanslöst duktiga.