Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Öppnar upp en ny tråd på detta. I tidigare tråd trodde jag att servoproblem var kopplat till problemet, men det är två olika fel som uppträder samtidigt.

Alltså, felet uppstår helt oväntat. Från att motorn fungerar perfekt under flera mil (10 -30) så börjar den helt plötsligt förbruka mycket bränsle. Från början ca 1,2-1,5 l/mil för att efter några mil landa på 2,5-3,5 l/ mil. Ju långsammare jag kör desto större blir förbrukningen per mil. Ökningen verkar ske succesivt. Och det ryker efterhand svart riktigt rejält, samt luktar illa.

Felkoder har blivit avlästa och visat att lamdasonden behövde bytas, vilket blev gjort. Dock återkom problemet ganska omgående, och efter ett besök hos volvoverksatd för diagnos kom man fram till att det var LMM som skulle bytas. Detta gjordes, dock hos en annan märkesverkstad.

Problemet kvarstod fortfarande. Satte bilen i "karantän" någon vecka eller så, varefter jag provade att starta och köra. Inga problem. Gick som en klocka. Motorlampan lyste dock fortfarande. Efter att ha använt bilen några dagar släcktes motorlampan av sig själv (har hänt tidigare under åren utan att jag haft problem med bilen). Och så var det i två dagar tills allt upprepade sig igen. Svartrök, extremt orolig tomgång och en orimlig bränsleförbrukning. Motorlampan har inte tänts ännu, men det är väl en tidsfråga.

I min förra tråd kom förslag på att det skulle kunna vara glappkontakt till lamdasonden, eller att temperaturgivaren skulle vara felaktig och ge signal att motortemperaturen var konstant för låg.

Finns det fler troliga förklaringar till varför motorn ibland arbetar perfekt och ibland "ballar ur"? Vill också nämna att vid kraftig acceleration så liksom stryper motorn sig en stund, för att sedan ta riktig fart.

ALLA förslag och funderingar emottages tacksamt. Vet att ni är många därute som är sanslöst duktiga.
Tycker att du skall byta tempgivaren, kan vara så att den har ett fel som inte alltid visar sig utan kan t.ex. visa sig när motorn blivit varm.

Mvh GK
Så blev tempmätaren bytt. Alla felkoder raderades. Men efter 4-5 mil återkom problemet. Svartrök och orolig tomgång. Motorlampan tändes. Alla kabelanslutningar är kollade.

Vill också nämna att när bilen verkar funka OK känns den lite slö för att vara en turbo (detta är den tredje bilen jag kör med samma motor och årsmodell,men den första med AWD).

Vad i Jösse namn kan det vara? Bilen går som sagt alldeles utmärkt emellanåt, men sen helt plötsligt börjar den sluka enorma mängder bensin och stinka svartrök. Hittar ingen gemensam nämnare. Hur skall jag leta? Och efter vad?

Som sagt, ALLA tips emottages med tacksamhet.
av *pettson*
Låt någon som kan felsöka för det första, göra jobbet.
Ibland är det så enkelt att hänga på Dicen och så är alla kungar på det. Det är bara att kika härinne egentligen, så ser det ut på verkstäder med i mångt och mycket. Dyr utrustning (för dom som köpt orginalen). Som man är kungar på att ta ur felkoder ur. Att däremot veta vad koderna betyder eller vad som ger dom, det är man inte skolad i så det blir gissningsleken: koden sa att: G O O G L E.....
Ingen överhuvudtaget verkar vara intresserad av att skaffa information om hur systemet fungerar och jobbar. Det är liksom nyckeln till att förstå koden.
Man googlar 3 minuter, gärna med internationella ickespecifika koder, och hittar man inte svaret direkt kan det ju alltid bli någon annans huvudvärk.

Men riktigt så fungerar det inte, ska man ha en utrustning för att vara *ekonomisk* så ska man också kunna använda den, i användandet ingår det att förstå vad den säger, förstå systemet man felsöker och till sist åtgärda felet. Forum är bra till mycket, men man kan inte oavsett vad man tror och nu blir förbannad över att jag säger så.. ta igen 20års utbildning och erfarenhet på 2 timmar via nätet.
För att citera någon, någonstans: Man vill fixa felet, inte bli nån jävla mekaniker, jag skiter väl i hur det funkar, berätta felet för mej.

Systemet kan långt mer än läsa ur felkoder. Koderna är den ENKLA biten. Den lite svårare är alltså att använda datorn till felsökning, särskilt om man inte vet vad man sysslar med. Så oavsett vem du lämnar till så ska dom kunna felsöka med datorn, inte läsa felkoder..

Det finns flera saker som kan vara ett problem. Det kan vara en massmätare som mäter fel, den är då inte fysiskt trasig och ger inte kod.
Det kan vara fel typ av sond, det ger inte kod alls ibland eller udda koder andra gånger. Eller en sond som inte gör sitt jobb som den ska, men ändå inom ramarna för att inte sätta kod, den ger inte kod alls trots att bilen går skit.
Allt går att se i realtid väldigt enkelt vid en felsökning med rätt kompetens och rätt utrustning.

Men allt det här gör man efter det att man sett på allt FYSISKT. Man kikar så där inte finns trasiga vacumslangar, tryckslangar osv. Man kikar alltså enkelt på det yttre så där inte finns defekter. SEN ger man sej på felsökning via data.
Hej pettson!
Som vanligt kloka ord. Alla fysiska delar är kontrollerade, slangar, kablar mm.
Återstår att följa dina råd och kontrollera så att verkstaden verkligen behärskar att kunna både läsa av och förstå vad som händer i realtid. Har tidigare dystra och dyrbara erfarenheter av märkesverkstäder (Volvo) som, precis vad du beskriver, inte behärskar denna teknik. En fråga bara, om bilen fungerar oklanderligt under några veckor och ett antal mil, går det då att under en sådan period i realtid se vad som sker och som kan orsaka kommande "svartrök mm"?
Det kan nog gå att se om något värde börjar avvika, men det kräver ÄNNU mer av den som tittar på skärmen, och man lär då kunna HELA motorstyrsystemet och alla dess parametrar. Jag tvivlar starkt på att det finns många mekaniker som kan det. I dom fallen tror jag faktiskt man har bättre lycka hos en trimningsfirma som sysslar med mappning.

*pettson* skrev:Allt går att se i realtid väldigt enkelt vid en felsökning med rätt kompetens och rätt utrustning.
Vet du något program eller liknande som kan läsa motronic 4.4 i realtid, till humant pris(som en hobbymek skulle kunna ha råd med :lol: )?
Vissa påstår ju att ELM327 + torque ska fungera, men inte funkade det på min när jag provade förut... :|
Läsa i realtid är typ det enda jag inte kan göra, jag kan läsa felkoder, jag kan programera om boxen, jag kan läsa ur befintlig programvara... Men läsa i realtid verkar stört omöjligt utan utrustning för 5-siffriga summor... Och då är det ju billigare att skaffa ett eftermarknads sprut med betydligt bättre optimering :lol:
Händer det oavsett motorns temperatur? Vet du hur tänd delarna ser ut? Kollat luftfiltret? Det jag skulle gjort är att ta ut tändstiften och kolla hur dom ser ut (kommer nog vara koll svarta)och om de är koll svarta hade jag byt det eller om de hade några konstiga skador eller avlagringar. Kolla luft filtret och ev byt till ett nytt om det är mycket skit i det. Detta i sig själv löser nog inte problemet.

Jag har lite misstankar att något som antingen ger signaler till styrboxen är defekt eller om styrboxen är defekt i sig själv. Jag skulle testa flasha om den (vet inte hur man gör det) En dator har två stora delar, själva kretskortet och mjukvaran, i en vanlig dator så är det oftast mjukvaran som flippar men kan ibland var hårdvaran också. Hur man testar detta i en bil vet i katten inte. Styrboxen har säkert en backup blandning som är statiskt=även om störmen går har den och sen lär den sig mer om sig själv och justerar blandningen efter hand för att få rätt avgas värden (vilket den inte har i detta fallet).
Jag är ingen mekaniker men jag har erfarenheter av både el och datorer och vett att det kan ge många ”roliga” fel.

Lycka till!

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]