NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeBMickeB
Hej!

Tänkte att jag skulle fylla på eolys själv i min 2008 v50 1.6D
Läste en tråd om någon som gjort det här på forumet o det verkade enkelt.
  • -Jag köpte 1liter från mekonomen
    -Tog bort plugg från slangen som hänger ner från ovansidan tanken (droppade ut några droppar eolys)
    -Tryckte in "knapparna" på slangen med vinkelanslutning, drog ur denna och klickade istället i anslutningen som följde med kittet. Passade utmärkt
    - Drog ut slangen utanför bilen (högt läge o utan veck) och skruvade locket på dunken, håller dunken sen ovanför hjulhuset
Efter en lång stund av att hålla upp dunken manuellt pallade jag upp den så att den står där själv istället.. o nu har det gått flera timmar, slangen fylldes ganska snabbt hela vägen ner till anslutningen men sen händer inget mer.
Gjorde även till slut ett litet hål i botten av dunken ifall det behövde komma in luft men inget händer.

Har någon ett tipps att komma med?

Slangen in
(- Ändrat -OBS!!! Denna övre bild är fel, koppla istället in dig på en slang ovanför tanken. Ta bort pluggen och klicka dit anslutningen som följer med kittet)
Bild

Avluftning / Spill
(- Ändrat -OBS!!! Här ser man även den slang som kittet ska kopplas in på. Det är den yttre "tåten" av de andra slangarna som synns i bild. Det kanske även går att plugga lös direkt från tanken där tåten sitter fast men jag tog bort pluggen på själva tåten för att få mer att jobba med
Bild
Senast redigerad av 2 MickeBMickeB, redigerad totalt 0 gång.
Power650 skrev:Se till att det även kommer ut luft, skruva endast fast locket lite löst till flaskan där vätskan kommer ut.
Hej och tack för svar.
Slangen där vätskan kommer ut hänger lös över en tom flaska utan lock (det är den man ser på bild 2)

I kittet följde det endast med en tom flaska dit överflödet ska hamna.
Så "spill" flaskan står bara lös på golvet under slangen.
Slangen i sig hade en "propp" men den är borttagen.
av ptrj
Där du har kopplat in "slangen in" är ut från behållaren. Sitter en pump där som förhindrar att vätska kommer in eller ut.

Du ska koppla in dig "ovanpå" tanken. Dra även matarslangen genom hjulupphängningen så att den hela tiden ligger över tanknivån.

Bifogar video. :

lycka till!
ptrj skrev:Där du har kopplat in "slangen in" är ut från behållaren. Sitter en pump där som förhindrar att vätska kommer in eller ut.
Du ska koppla in dig "ovanpå" tanken. Dra även matarslangen genom hjulupphängningen så att den hela tiden ligger över tanknivån.
Bifogar video. :

lycka till!

Ahhh.. det förklarade ju allt. Tack!
Gick smidigt efter det.

Kontakten i kittet och kontakten på tanken där jag pluggade i var likadana så jag lurades av det.
Kontakterna på slangarna på ovansidan var bara pluggar och tanken slog mig aldrig att kontakten från kittet skulle passa slangarna under dessa.

Kontakten jag pluggade in i ligger ju sen även lågt på tanken.. men jag tänkte att det kanske var någon backventil på anslutningen.

Slutet gott alting gott.
Videon du länkade till har jag studerat förut men kvalitén är ju så kass att den hjälper föga.
Otroligt att det är så svårt att hitta en vettig info om denna relativt enkla procedur med bilder.. Det jag hittar är en video med dålig kvalitet, en generell pdf på danska o några foruminlägg om att det går göra själv.

Redigerade mitt initiala inlägg med att förklara mitt fel på bilderna
av timebandit
Bra att det löste sig. Hur lång tid tog det om man bortser från att du fel slang? :)

Du glömmer väl inte nolla räknaren i ADM också efter påfyllningen? Står inget i texterna att du har VIDA/DICE eller annat.
av timebandit
ptrj skrev:Som Timebandit skriver plus att du bör köra funktionen återfyll matarslang i vida.
Stämmer bra det.

Man kan aldrig få för mycket information ... :)

Lite OT men ändå liiiite i ämnet. Är det någon som har en spec över en service där man ser vad det kostar att få verkstaden att göra just jobbet med att fylla på och det som tillhör just additivet?
Hade vart intressant att veta hur mycket/lite kan sparar in genom att göra just den biten själv.
Har snart 24.000mil service på G och filtret rör dem inte då jag bytte det själv för ett tag sedan. Kanske kan fylla på additivet själv också men för en hundring eller tre så struntar jag i det :)
av timebandit
Volvoforever skrev:Jag var in och fick det påfyllt för ca 1 år sedan när den föregående ägaren hade struntat :evil: i det och det kostade mig 1580:- :shock:

Tack, alltid bra att veta! Lät ändå som ett OK pris med tanke på vad vätskan kostar att köpa hos Volvo/Bilia etc. Blir väl ca 500:- i arbetskostnad då. Inte så farligt.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw