- tor 07 aug 2014, 15:24
#886862
Min V60 2013 hade möjligheten att stänga av S/S i sensus när jag köpte bilen 15/1-14 men efter någon mjukvaruuppdatering så gick det inte längre. Bilen måste ju ändå ha blivit certifierad så som jag köpte bilen kan jag tro? S/S måste självklart vara aktivt för att få så låga värden.
Sist bilen muppade sig så var det ca 19°C ute. Kom hem på uppfarten. Höll bilen med bromsen och la ur växeln och släppte upp kopplingen för att sedan dra åt handbromsen. På den korta stunden (inom två sekunder) så hinner motorn stanna och starta igen. Det är DEN idiotiska manövern som jag stör mig på. Alla villkor måste då vara uppfyllda för att S/S ska aktiveras men i samma ögonblick så vill något att motorn startar.
Eftersom bilen är som den så vill jag veta varför den gör på det viset. Är batterierna dåliga så vill jag ha nya på garanti. Bilen är inte ens två år och jag har Ctek laddare påkopplad regelbundet.
Ska hålla koll i Sensus om det kan stå något som kan ge någon ledtråd. Om bilen måste starta igen efter en millisekund så har jag ingen nytta av S/S för då sparar jag ingen diesel. Jag lever gärna med att jag få tanka en gång extra på säg 100år för mer kommer jag omöjligt att spara i den livs situation som jag lever idag.
joel80 skrev:Jag tycker S/S är toppen.. och det går för övrigt inte att stänga av konstant för att utsläppsvärdena då blir fel och bilens miljöklassning inte skulle gälla utan den. (Den får lite väl mycket betydelse då testerna har förhållandevis mycket stillastående.)
Senaste veckorna har det dock inte funkat när jag stannat vid rödlysen eller järnvägsövergångar... då jag kollat varför har det handlat om "Yttertemperatur"! Det visar sig att är det 30 grader eller varmare så stänger den inte av.. samma sak om det är kallare än 0-gradigt.
Har man en manuellt växlad bil har man ingen anledning att stänga av funktionen även om man ogillar den, det är ju bara att skippa att lägga ur växeln när man stannar.
Men jag förstår inte riktigt varför man kan störa sig på funktionen.. bilen kommer ju iväg fort ändå, då den ju startar sjukt snabbt när man rör kopplingen/gasen igen.
Min V60 2013 hade möjligheten att stänga av S/S i sensus när jag köpte bilen 15/1-14 men efter någon mjukvaruuppdatering så gick det inte längre. Bilen måste ju ändå ha blivit certifierad så som jag köpte bilen kan jag tro? S/S måste självklart vara aktivt för att få så låga värden.
Sist bilen muppade sig så var det ca 19°C ute. Kom hem på uppfarten. Höll bilen med bromsen och la ur växeln och släppte upp kopplingen för att sedan dra åt handbromsen. På den korta stunden (inom två sekunder) så hinner motorn stanna och starta igen. Det är DEN idiotiska manövern som jag stör mig på. Alla villkor måste då vara uppfyllda för att S/S ska aktiveras men i samma ögonblick så vill något att motorn startar.
Eftersom bilen är som den så vill jag veta varför den gör på det viset. Är batterierna dåliga så vill jag ha nya på garanti. Bilen är inte ens två år och jag har Ctek laddare påkopplad regelbundet.
Ska hålla koll i Sensus om det kan stå något som kan ge någon ledtråd. Om bilen måste starta igen efter en millisekund så har jag ingen nytta av S/S för då sparar jag ingen diesel. Jag lever gärna med att jag få tanka en gång extra på säg 100år för mer kommer jag omöjligt att spara i den livs situation som jag lever idag.