Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Jag tycker S/S är toppen.. och det går för övrigt inte att stänga av konstant för att utsläppsvärdena då blir fel och bilens miljöklassning inte skulle gälla utan den. (Den får lite väl mycket betydelse då testerna har förhållandevis mycket stillastående.)

Senaste veckorna har det dock inte funkat när jag stannat vid rödlysen eller järnvägsövergångar... då jag kollat varför har det handlat om "Yttertemperatur"! Det visar sig att är det 30 grader eller varmare så stänger den inte av.. samma sak om det är kallare än 0-gradigt.

Har man en manuellt växlad bil har man ingen anledning att stänga av funktionen även om man ogillar den, det är ju bara att skippa att lägga ur växeln när man stannar.
Men jag förstår inte riktigt varför man kan störa sig på funktionen.. bilen kommer ju iväg fort ändå, då den ju startar sjukt snabbt när man rör kopplingen/gasen igen.

Min V60 2013 hade möjligheten att stänga av S/S i sensus när jag köpte bilen 15/1-14 men efter någon mjukvaruuppdatering så gick det inte längre. Bilen måste ju ändå ha blivit certifierad så som jag köpte bilen kan jag tro? S/S måste självklart vara aktivt för att få så låga värden.

Sist bilen muppade sig så var det ca 19°C ute. Kom hem på uppfarten. Höll bilen med bromsen och la ur växeln och släppte upp kopplingen för att sedan dra åt handbromsen. På den korta stunden (inom två sekunder) så hinner motorn stanna och starta igen. Det är DEN idiotiska manövern som jag stör mig på. Alla villkor måste då vara uppfyllda för att S/S ska aktiveras men i samma ögonblick så vill något att motorn startar.

Eftersom bilen är som den så vill jag veta varför den gör på det viset. Är batterierna dåliga så vill jag ha nya på garanti. Bilen är inte ens två år och jag har Ctek laddare påkopplad regelbundet.

Ska hålla koll i Sensus om det kan stå något som kan ge någon ledtråd. Om bilen måste starta igen efter en millisekund så har jag ingen nytta av S/S för då sparar jag ingen diesel. Jag lever gärna med att jag få tanka en gång extra på säg 100år för mer kommer jag omöjligt att spara i den livs situation som jag lever idag.
crumpets skrev:
joel80 skrev: Men jag förstår inte riktigt varför man kan störa sig på funktionen.. bilen kommer ju iväg fort ändå, då den ju startar sjukt snabbt när man rör kopplingen/gasen igen.
Nåt som mina år i branschen lärt mig är att gubbar. HATAR. S/S. Har man XY-kromosom och är född innan 1970 klarar man helt enkelt inte av ljudet av en motor som stannar utan att man vridit en stor nyckel.
Jag älskar funktionen. Känns helt sjukt att stå och tomgångsköra numera.
Jag är född 1983 och avskyr ändå funktionen. När jag köpte bilen så slog jag istället på S/S på knappen men när bilen dummar sig så ville jag ha den avstängd istället....
Har inte haft nöjet att köra lika fint som Turritops D6, men i min iver att hitta rätt inför tjänstebilsbytet provade jag en Toyota Auris Hybrid igår. En del negativt såklart, men känslan att stå helt ljudlöst i korsningen och dessutom dra iväg ljudlöst, det känns lite magiskt. Har man vant sej vid detta så kan jag tänka mej att det känns stenålder att stå och dieselbrumma minut efter minut i stadstrafiken. Jag börjar nästan förstå de orubbliga Priusanhängarna på diverse forum. Jag undrar varför just min D4AWD inte har s/s medan t.ex. D3 aut har det. Jag trodde tidigare det berodde på den ålderdomliga växellådan men D3 har väl en likadan. Kanske nån som vet varför?
Turritops skrev:Objection, Your Honor! Jag är född 1968, kör en V60 D6 och älskar när motorn stannar! Fast oftast försöker jag köra så att den inte startar. :)
Jag raljerar såklart lite bara :) Inte menat att peka ut någon på riktigt. Bara en observation jag gjort, som säkert hänger ihop med att det främst är "gubbar" som kör nya flådiga bilar, men det behöver vi inte låtsas om.
Perra83 skrev:
crumpets skrev:
joel80 skrev: Men jag förstår inte riktigt varför man kan störa sig på funktionen.. bilen kommer ju iväg fort ändå, då den ju startar sjukt snabbt när man rör kopplingen/gasen igen.
Nåt som mina år i branschen lärt mig är att gubbar. HATAR. S/S. Har man XY-kromosom och är född innan 1970 klarar man helt enkelt inte av ljudet av en motor som stannar utan att man vridit en stor nyckel.
Jag älskar funktionen. Känns helt sjukt att stå och tomgångsköra numera.
Jag är född 1983 och avskyr ändå funktionen. När jag köpte bilen så slog jag istället på S/S på knappen men när bilen dummar sig så ville jag ha den avstängd istället....
Beteendet du beskriver att den väldigt ofta startar sig fort igen låter felaktigt. Att den skulle gå på låg batterispänning borde du kunna mäta upp själv med multimeter. Låt bilen stå ett dygn eller så och mät sen, är batteriet nära att bli risigt lär det definitivt inte visa bra spänning då. Tänk på att -alla- momentbegärare kan dra igång motorn. Det inkluderar även ratten, pillar du på den kommer servot begära moment och det går igång. Kan tänka mig att det blir extra bökigt på en manuell.
Perra83 skrev: Sist bilen muppade sig så var det ca 19°C ute. Kom hem på uppfarten. Höll bilen med bromsen och la ur växeln och släppte upp kopplingen för att sedan dra åt handbromsen. På den korta stunden (inom två sekunder) så hinner motorn stanna och starta igen. Det är DEN idiotiska manövern som jag stör mig på. Alla villkor måste då vara uppfyllda för att S/S ska aktiveras men i samma ögonblick så vill något att motorn startar.
Tog du av dig bältet eller öppnade dörren? Finns ju ett gäng händelser som avbryter funktionen...
Vet faktiskt inte hur ja gjorde.. jag gör oftast likadant. Nu kommer ja ha 100% koll för att utesluta att jag gör något som kan påverka eller om bilen själv hittar på något.
Det är i alla fall bra att det står vad som försegår i DRIVe.

Startmotorn har jag tänkt på. Batterier är ändå överkomliga till hyfsade priser medans startmotorn säkert kan kosta hur mycket som helst beroende hur lättlurad man är hos verkstaden.

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]

@fjohan82 , Intressant prissättning :) Ska n[…]

Fel efter byte VVT

Visst vrider du vevaxeln åt rätt h&arin[…]

Belysning

Jag har en S80 -99. Belysningen lägger av ibl[…]