Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Ok. Men det överhängande problemet just nu är risken för att bussningarna även i den högra länkarmen kan vara slut, med tanke på vad Andis sagt. Jag har tänkt - drar åt höger så är felet på vänster sida. Men för Andis var det - drar åt höger och felet på höger sida. Jag får även kolla högersidan i helgen. Mechanum vill ha 3 450:- för att byta på vänstersidan. Jobbet kanske är lite dyrare på höger sida eftersom jag har för mig att där är lite trängre. Om man bara hade haft tillgång till en billyft.
av Andis
Lätt att byta dom byt själv lämna den sen på framvagnsinställning. (Kanske inte nödvändigt men om du vill vara på säkra sidan att däcken inte slits fel)

Bultarna på ena sidan är lite svårare att komma åt men du fixar dom med en ringnyckel av bra kvalite. Har för mig jag körde en som var lite ner sänk eller hur jag ska förklara det du ser när du tar bort kåpan under motorn.
av Andis
Ps om dom säger att du ska byta bultarna när du byter. Jag har inte gjort det. Går inte att dra ut dom 2 främre för motorn är i vägen. Mina bultar såg som nya ut och satt inte jätte hårt. Tror det är helt onödigt att byta dom har inte märkt några problem heller med att inte byta dom.
av Arnold
Andis skrev:Ps om dom säger att du ska byta bultarna när du byter. Jag har inte gjort det. Går inte att dra ut dom 2 främre för motorn är i vägen. Mina bultar såg som nya ut och satt inte jätte hårt. Tror det är helt onödigt att byta dom har inte märkt några problem heller med att inte byta dom.
Menar du de två bultarna som håller länkarmens baksida? Det är väl på höger sida du menar?
av Andis
Arnold skrev:
Andis skrev:Ps om dom säger att du ska byta bultarna när du byter. Jag har inte gjort det. Går inte att dra ut dom 2 främre för motorn är i vägen. Mina bultar såg som nya ut och satt inte jätte hårt. Tror det är helt onödigt att byta dom har inte märkt några problem heller med att inte byta dom.
Menar du de två bultarna som håller länkarmens baksida? Det är väl på höger sida du menar?
Ja
Man "bör" men måste inte så kör med de gamla du. ( en bult som är dragen i sitt rätta moment är aningen utdragen och därmed försvagad men säkerhetsmarginalerna är stora )
av Andis
Ps vid återanvändning av bultarna. Brukar jag göra så här jag drar inte dragningen med graderna eftersom det med största trolighet inebär att man streker bultarna och det vill jag bara göra en gång.

Mit tips känn efter hur mycket du får ta i när du lossar. Dra åt lika hårt igen. Vill man vara extra seriöa kan man använda en enkel moment nyckel som visar utslag vid dragning av bultarna för att få det ännu mer likt gamla åtdragningen.

Så har jag blivit lärd av en mångayslare som säger att han har inte fått några reklamationer när han hade bilverkstad och gjorde så på såna här bultar som innebar mycket stora besvärr att byta ut.
Kan man använda en vanlig pu-nyckel så finns det en enkel momentregel är du stark så ta i nästan det du orkar med en pu så blir det ungefär rätt moment då längden på en normal pu är anpassad till att ge den utväxlingen som ett grovt mått.
av mena
oldtimersmc skrev:
valln skrev:
Arnold skrev:Ja jag byter nog hela länkarmen denna gången istället för bara bussningen. Valln och Andis bytte ni själva länkarmarna? Var det i så fall knepigt, tycker ni?
Nej en verkstad och det blev ambulansbussning. Det behövdes ingen hjulinställning för den var nyss gjord efter dämparbyte och mekaniken är jättenogran och duktig.

Behövdes inte för att den var nyligen gjord?
Så snart du gör ngt i en framvagn så tarvar det dessvärre en ny inställning.

Det är ju yttre styrled som bestämer toe in och out och ändrar du inte den så förändras inte inställningen.
Sedan om du inte drar i bultarna som håller fjäderbenet så ändras inte camber.

Gör du något med dessa två behöver du göra en hjulinställning. Yttre styrled går ju att diskutera eftersom man kan montera lös från hjulnavet om man montera tillbaka den utan att vrida den.

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten[…]