Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej

Jag har en 740 GLT -90 med abs. Mina fram ok börjar strula lite och efter en inspektion ser det ut som att det dags att slänga på nya.

Innan jag gör det tänkte jag fråga en grej. Vad är skillanden mellan ett ABS ok och ett vanligt ok.

Och vad händer om jag slänger upp ett vanligt ok på min bil som har abs.

mvh Siros
Användarvisningsbild
av lilleman
Siros_740GLT skrev:Hej

Jag har en 740 GLT -90 med abs. Mina fram ok börjar strula lite och efter en inspektion ser det ut som att det dags att slänga på nya.

Innan jag gör det tänkte jag fråga en grej. Vad är skillanden mellan ett ABS ok och ett vanligt ok.

Och vad händer om jag slänger upp ett vanligt ok på min bil som har abs.

mvh Siros
om jag minns rätt så har oken utan abs 2-slanganslutningar mvh/roger :)
av Arne
Ja, det stämmer ABS oken har en anslutning. Du måste sätta dit ett likadant ok, du kan inte montera den andra modellen.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tackar ödmjukast för svaren :)

En till liten fråga. var och köpte bakbromsskivor och bromsbelägg bak. I bromsskivekartongerna fick ja med lite bultar.

I ena förpackingen fanns det två stycken, och i den andra tre! Är dessa ilagda av misstag eller fyller de någon funktion. Utan att ha mätt på bultarna så skulle jag gissa på m8 - m10 X 25 ungefär.

I bromsbelägg asken fick jag med två mellanlägg till varje klots. Vad jag har förstått det som så är de för att hindra skrik från bromsarna. Frågan är bara hur som ska ligga. har en som är i ren plåt och en som är klädd i "tyg". Vilken ska ligga mot klotsen och vilken mot bromsokets kolv?

Tack på förhand

//Siros
Användarvisningsbild
av eccy243
Du har nog bara fått en skruv för mycket med ena bromsskivan. Det ska vara två stycken. Det är fästskruvarna till bromsoket, som du ju måste lossa för att kunna byta skivan. Angående skrikplåtarna, så ska den blaka ligga mot belägget, och den "mjuka" ska ligga mot kolven.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tack för svaret.

Bör man strunta i kopparpastan nu när man har dessa mellanlägg, eller ska man stryka på lite ändå?
Användarvisningsbild
av lilleman
Siros_740GLT skrev:Tack för svaret.

Bör man strunta i kopparpastan nu när man har dessa mellanlägg, eller ska man stryka på lite ändå?
ta lite ialla fall mvh/roger :)
av Arne
Skruvarna som följer med är de som håller skivan på plats mot navet, en skruv till vardera skiva. De har inget med oken att göra.
Användarvisningsbild
av eccy243
Arne skrev:Skruvarna som följer med är de som håller skivan på plats mot navet, en skruv till vardera skiva. De har inget med oken att göra.
Dessa skruvar har jag aldrig fått med i en kartong till bromsskivorna. Dessutom så sitter det bara en skruv per sida som håller fast skivan.
av Arne
Ja, jag säger ju det. En skruv per skiva. Dessa skruvar ska följa med då man köper nya skivor.

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]