Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flinus
Hej!
Jag är ny här och har letat lite i guider om hur man shimsar.. Allt verkar glasklart, men..

Det lilla utrymmet som faktist finns tillgodo på v70n får mig att klia mig i skallen. Hur kommer man åt? Alla guider med fina bilder är tidigare modell där man har mycket spelrum.

Så, kommer man åt genom att lossa på däcket och ta loss skärmen eller måste man lossa multirem o dyl?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av erikn
Vet inte hur den sitter på en V70N, men att det är "mycket spelrum" på en V70 (som jag har) håller jag inte med om. Jobbet som skulle ta max 5 minuter om man kom åt tar flera timmar.
av Flinus
Okej.. Nej men mitt problem är (trots smidiga armar) att inte ens handen/armen har en chans att komma åt.

Undrar om det finns någon guide eller bra beskrivning hur man går tillväga.

Ska testa att komma åt från hjulhuset idag
Användarvisningsbild
av erikn
Har du någon bild? Jag gjorde en guide för V70 nyligen, jag trodde att det bästa skulle vara genom hjulhuset, men man kom åt bättre framifrån. Man fick ta bort det stora plastsjoket under stötfångaren först bara.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107678
av Flinus
Tja

Ja juste jag såg din guide.. Den tyckte jag såg ut som att du kommit åt från hjulhuset.. Jag återkommer med bilder så får vi se.. Ska se om det går så som du säger.
Tack för fortsatta tips
av Flinus
erikn skrev:Har du någon bild? Jag gjorde en guide för V70 nyligen, jag trodde att det bästa skulle vara genom hjulhuset, men man kom åt bättre framifrån. Man fick ta bort det stora plastsjoket under stötfångaren först bara.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107678
Tack för tipset.. Ser nog ungefär lika på din som min. Hissade du upp bilen eller kom du åt liggandes?
Användarvisningsbild
av erikn
Hissade upp bilen på en pallbock. Första bilden i min guide (med bladmått) är från hjulhuset. Bilden efter med torkfiltret är framifrån.
av Flinus
IMG_20140805_172801.jpg
Bild från hjulhus
IMG_20140805_172801.jpg (1.79 MiB) Visad 399 gånger
Lyckades shimsa genom att gå genom hjulhuset.
Lossade på plåtskärmen som hölls med 2st plast muttrar. Sedan fick en volontär böja ut plastskärmen som sitter nitad.. Enklast vore väl att ta bort skiten och nita om. Men nittång och popnitar hade jag ej med mig.

Gick bra tisslut efter ha åkt å köpt fast nyckel för m5x30 skruvarna. Tog dock lååång tid att dra i dom jämt. Fick i princip trycka ansiktet mot bromsskivan och vila armen emellanåt.

Tillslut lossna skiten och jag tog bort en av de två lika tjocka brickor (0,5-0,6) verkade dom vara. Fick ett spel tillslut på ca 0,4 mm och verkar funka utmärkt.

Det hela tog ca 3-3,5 timmar plus svordomar, men efteråt känns det prima.

Gick ej att komma åt i framkant ska tilläggas.

Det enda jag kan tillägga är att förbereda sig med spärrnyckel för m5 skruvarna om man har sexkants skalle.. Hade underlättat och sparat tid
Användarvisningsbild
av erikn
:-@
Visst är det förbannat att ett jobb som skulle kunna vara gjort på 5 min. tar flera timmar. Ogenomtänkta konstruktioner, eller så kanske de är det. Gungor och karuseller, det ska lämnas in till verkstad och det ska ta tid att genomföra. Mucho dineros till ägarna...
av Flinus
erikn skrev::-@
Visst är det förbannat att ett jobb som skulle kunna vara gjort på 5 min. tar flera timmar. Ogenomtänkta konstruktioner, eller så kanske de är det. Gungor och karuseller, det ska lämnas in till verkstad och det ska ta tid att genomföra. Mucho dineros till ägarna...
Ja fan en liten lucka så man kommer åt hade ju inte varit fel.. Men lite (eller mycket) tålamod så löser det sig. :-)-)

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]