Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swedbank
tja. åker idag 945a. Trivs jätte bra i den.. Men är något som saknas... kan inte sätta fingret på det, men tro på fan, det är det 800serien har. det jag saknar!

så skönt att ligga med en GLT på 90vägen, bara peta ner , gasa ur'n och hoppsan, förbi alla lastbilar... :D:D lite skillnad mot min 115hk 945a.

Men iaf. sist åkte jag 96a. Som förståss hade en ABS-styrenhet som levde som den gjorde:)

jag vill sjäövklart ha en 5bultad. Så då är det 94a och framåt. Alltså 94a och 95a. Som mäter hastighetsmätern på lådan, och inte har krånglade ABS med hastighetmätare som 96an. Då är frågan, hur det är på 97an? har den krånglade ABS som 96an som mätern lever sitt egna liv m.m ?
Användarvisningsbild
av 144
Varför inte en S/V70? De kostar inte mycket mer men har snyggare front och annan inredning.
Det som brukar paja på ABS-systemet är ringarna, nya såna kostar 70kr på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ing-65620/

Eller så köper du en 940LTT och trimmar om du vill kunna meka själv (vissa saker är betydligt krångligare att göra på en 850/V70).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vet inte riktigt vad du ser i en 850 som 940 saknar. Komforten är visserligen lite bättre tack vare delad bakaxel, men inredningen är ju lika tråkig och omodern, utseendet är inte så superstor skillnad(speciellt inte fronten) mot 940, GLT'n är fruktansvärt tråkig, plus att den driver i fel ände :P

Näe, ska du byta ifrån en 945a så satsa istället på en s/v70. Där är skillnaden betydligt större, bättre ljudisolerad, snyggare inredning, snyggare front :P . Fortfarande samma tråkiga GLT motor dock(som visserligen blev lite bättre 99-) och samma felhjulsdrift :P
Satsa på en T5a eller LTT istället :-)-)

Fördelen är ju dock att både 850 och x70 har ett betydligt trevligare motorljud än den gamla rödblockaren :)

Sen ang. abs och det. Alla bilar, oavsett märke, har sina fel... ABS'en är inte ett ovanligt fel på 85x70, men heller inte dyrt eller svårt att fixa - om man är villig att lägga ner lite energi på det.
Att hastighetsmätaren påverkas tillhör dock ovanligheten, men fullt möjligt om båda givarna på framhjulen ger fel/inga signaler.
Men som sagt, det är varken speciellt dyrt eller svårt att fixa. Att döma ut 96-'or bara pga. det är lite smålöjligt måste jag säga. -95 lider av exakt samma problem med ABS'en, med den skillnad att hastighetsmätaren inte kan påverkas.

Det mesta på 85x70 är enkelt, i vissa fall enklare, att fixa själv jämnfört med 940. Men givetvis finns det några saker som kan ge en mardrömmar..... Plocka ner växellådan t ex......... :*O/
Allting SER krångligare ut på 85x70, och man lär i regel plocka bort fler saker för att komma åt. Men, volvo var faktiskt lite smarta här, och det mesta är busenkelt att plocka bort och tar kanske 2min extra totalt.
av Dunderdon
Tittar jag i backspegeln så hade jag velat ha en bil med ODBII. Har en 850GLT-95 men skulle nog vilja ha en V70. Saknar min 940 då allt var så lätt att komma åt i motorn :)...borde aldrig bytt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Förutom felhjulsdriften så tycker jag V70 är bättre på alla sätt och vis(förutom att plocka ned lådan då...)
Visst saknar man 945an lite då och då, men som punkt A-B bil är V70 draåthelvete mycket skönare............. T5a gör det ju ytterligare lite roligare också :roll:
av dalldall
skall du tvunget byta"ner" dig från en 945 till en annan så köp en v70 eller s 70 utan gasspjäll, kostar i princip samma som en 850, 850 e ju ganska trist invändigt jämfört med v70, 945 e utan jämförelse den bästa bil man kan ha, tyvärr jäkligt trist. skall du tvunget ha en framhjulsdriven bil e det volvo du skall ha, den mest lättmekade bil jag vet med drivningen i fel ände, och att byta växellåda e inga problem, ner med hela paketet bara. vilken motor du sen väljer e ju upp till dig, turbo e ju kul men kostar mer,126 hk skall du undvika, även automat om du inte vet att lådan e välskött!

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Tack för feedback 👌