VolvoB20 skrev:ER skrev:Tänk om, tänk rätt. Gamla miljösvin släpper ut betydligt mera om dom dom tillåts fortsätta förpesta på vår bekostnad, att byta till nyare är en av dom största tjänster du kan göra för miljön
Har du några siffror som stödjer det där, vore verkligen intressant, du verkar ju toksäker ????
Alla kalkyler jag har sett kan inte bevisa vare sig det ena eller andra. Om du tar en lite äldre bil och återvinner den och istället producerar en ny miljöbil av så verkar det ju bli ett nollsummespel, omsmältningen och produktionen av den nya miljöbilen med allt från transporter, tillverkning o.s.v. genererar ungefär lika mycket energiförbrukning, miljöförstöring och konsumtion av resurser som du sparar genom att den nya bilen är miljövänligare vid själva körningen än den gamla.
Kör du bilen 10 år innan du återvinner den och producerar en ny bil av den så måste man ju räkna in dubbelt som många cykler (återvinning->produktion) som om du kör 20 år mellan cyklerna.
Så på 10 års körning med nya bilen ska skillnaden mot den gamla bilen i miljöbelastning kunna räkna hem en återvinning/nyproduktions cykel och det verkar ju ju ytterst tveksamt om det är möjligt att uppnå.
Det kallas utveckling, det är ju naturligt att din D5:a är lite renare än vad min är men båda långt mycket bättre än VW motorn i 850/V70G eller radikalt bättre än en MB från sent 70-tal med sur dieselsnurra.
Slå på regnummer på en XC70 MY08, MY10, MY12 och MY14 med samma motor(D5) och samma växellåda så ser du att det blir renare med förfinad D5 motor och dubbelturbo. Detta är bara en pusselbit, men ack så viktig oavsett om man i verkligheten kan uppnå angiven förbrukning genom normal körning eller tvingas tejpa dörrspringor, hänga av div. drivremmar, använda extremt smala däck osv som det trixas med för att nå magiska siffror i förbrukningshetsen namn.
Gör detsamma för bensinare av olika årgångar från tidig 850 till senaste V70:n med helst samma effekt eller så nära det går så är trenden densamma när det utvecklas nyare motorer, förfinas så minskar utsläppena i vissa fall radikalt inte minst från tidigt 240 som inte stavade till miljö fram till dagens V70 som i många fall stinker miljö.
Är anledning att äldre bilar inte ens är miljöklassade och halvgammla men för vanliga på våra vägar bara är miljöklass3.
Är enbart vad som bilen under sin livstid släpper ut som år relevant då en äldre bil redan existerar och har lik i bagaget från sin tillverkning som inte tas med då dagens tillverkning är långt mer miljövänlig än på 80-90 talet med vattenbaserade lacker osv och förfinade processer, om man räknar tillverkningen också oavsett om det tillverkats sent 80-tal eller tidigt 2015-tal så blir det ännu mera tydligt varför föryngringen av fordonsflottan måste snabbas upp tex genom flytande 20 års regel där alla bilar som används dagligen och är äldre än 20 år skrotas då dom gjort sitt när dom fyller 20, precis som lastbilar gjort sitt långt tidigare och ej tillåts i stadskärnor om dom inte uppfyller stränga krav som äldre inte kan stava till.
Som lök på laxen addera säkerheten som är idag mycket viktig och iaf jag känner mig säkrare i en VW Golf av MY14 än i en 740 från 86 som saknar allt vad modern teknik heter oavsett vad man själv anser om dess nytta så är chanserna bättre i golfen att klara sig bättre om andra gör misstag att överskatta sin förmåga vilket är vanligt bland unga och dra med sig andra i incidenten.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..