...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Du missförstår, det är automatiken att slå på ljuset när det blir mörkt som är tillval. DRL går på iom att du startar bilen, sedan måste du själv vrida på halvljuset när det blir mörkt. Sökte lite, men fann bara en tråd så här i brådrasket i ett annat forum.

http://www.zatzy.com/forum/showthread.p ... s%E5ld-bil
erik: Åhfan, där ser man. Nu hade jag lite väl mycket tunnelseende och pratade generellt om Volvo så.. my bad!
Gäller detta även för Volvo isåfall? Jag har som sagt aldrig hört att folk har DRL men ingen automatik, jag förstod det som DRL är lika med automatik och i dagsläget standard på moderna Volvos.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har bara gammalt skit så jag är inte så insatt om hur det är tyvärr. Dock har jag retat mig på dessa bilar med DRL i mörker som jag nästan kört in i bakifrån då de inte ser något åker betydligt saktare än alla andra på motorvägen till Värmdö.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Tänk om, tänk rätt. Gamla miljösvin släpper ut betydligt mera om dom dom tillåts fortsätta förpesta på vår bekostnad, att byta till nyare är en av dom största tjänster du kan göra för miljön
Har du några siffror som stödjer det där, vore verkligen intressant, du verkar ju toksäker ????

Alla kalkyler jag har sett kan inte bevisa vare sig det ena eller andra. Om du tar en lite äldre bil och återvinner den och istället producerar en ny miljöbil av så verkar det ju bli ett nollsummespel, omsmältningen och produktionen av den nya miljöbilen med allt från transporter, tillverkning o.s.v. genererar ungefär lika mycket energiförbrukning, miljöförstöring och konsumtion av resurser som du sparar genom att den nya bilen är miljövänligare vid själva körningen än den gamla.

Kör du bilen 10 år innan du återvinner den och producerar en ny bil av den så måste man ju räkna in dubbelt som många cykler (återvinning->produktion) som om du kör 20 år mellan cyklerna.

Så på 10 års körning med nya bilen ska skillnaden mot den gamla bilen i miljöbelastning kunna räkna hem en återvinning/nyproduktions cykel och det verkar ju ju ytterst tveksamt om det är möjligt att uppnå.
Det kallas utveckling, det är ju naturligt att din D5:a är lite renare än vad min är men båda långt mycket bättre än VW motorn i 850/V70G eller radikalt bättre än en MB från sent 70-tal med sur dieselsnurra.
Slå på regnummer på en XC70 MY08, MY10, MY12 och MY14 med samma motor(D5) och samma växellåda så ser du att det blir renare med förfinad D5 motor och dubbelturbo. Detta är bara en pusselbit, men ack så viktig oavsett om man i verkligheten kan uppnå angiven förbrukning genom normal körning eller tvingas tejpa dörrspringor, hänga av div. drivremmar, använda extremt smala däck osv som det trixas med för att nå magiska siffror i förbrukningshetsen namn.
Gör detsamma för bensinare av olika årgångar från tidig 850 till senaste V70:n med helst samma effekt eller så nära det går så är trenden densamma när det utvecklas nyare motorer, förfinas så minskar utsläppena i vissa fall radikalt inte minst från tidigt 240 som inte stavade till miljö fram till dagens V70 som i många fall stinker miljö.
Är anledning att äldre bilar inte ens är miljöklassade och halvgammla men för vanliga på våra vägar bara är miljöklass3.
Är enbart vad som bilen under sin livstid släpper ut som år relevant då en äldre bil redan existerar och har lik i bagaget från sin tillverkning som inte tas med då dagens tillverkning är långt mer miljövänlig än på 80-90 talet med vattenbaserade lacker osv och förfinade processer, om man räknar tillverkningen också oavsett om det tillverkats sent 80-tal eller tidigt 2015-tal så blir det ännu mera tydligt varför föryngringen av fordonsflottan måste snabbas upp tex genom flytande 20 års regel där alla bilar som används dagligen och är äldre än 20 år skrotas då dom gjort sitt när dom fyller 20, precis som lastbilar gjort sitt långt tidigare och ej tillåts i stadskärnor om dom inte uppfyller stränga krav som äldre inte kan stava till.
Som lök på laxen addera säkerheten som är idag mycket viktig och iaf jag känner mig säkrare i en VW Golf av MY14 än i en 740 från 86 som saknar allt vad modern teknik heter oavsett vad man själv anser om dess nytta så är chanserna bättre i golfen att klara sig bättre om andra gör misstag att överskatta sin förmåga vilket är vanligt bland unga och dra med sig andra i incidenten.
Användarvisningsbild
av vetten
Men starta en egen tråd om ni vill diskutera miljö och gamla diselsnurror.
Man undrar ju om ni kan läsa trådrubriken :-(O)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har irriterat mig på att hemtjänsten i Gävle kör omkring året om utan bakljus och med endast DRL fram.. dom har nyligen uppdaterat sin bilpark med nyare Hyundai... i30 och i20 tror jag mest. Ingen mörkerautomatik där inte. Hela DRL-lagen är helt ogenomtänkt... kunskapen om hur det ska funka och vad föraren är ansvarig för har helt försvunnit.
Delvis är det väl för att vi i Sverige med tidigare lagar och bilar inte behövt bry oss. Lysvredet rörde man en gång, aen aldrig mer..
Användarvisningsbild
av Perc
joel80 skrev:Jag har irriterat mig på att hemtjänsten i Gävle kör omkring året om utan bakljus och med endast DRL fram.. dom har nyligen uppdaterat sin bilpark med nyare Hyundai... i30 och i20 tror jag mest. Ingen mörkerautomatik där inte. Hela DRL-lagen är helt ogenomtänkt... kunskapen om hur det ska funka och vad föraren är ansvarig för har helt försvunnit.
Delvis är det väl för att vi i Sverige med tidigare lagar och bilar inte behövt bry oss. Lysvredet rörde man en gång, aen aldrig mer..
Hjälper inte alltid med mörkerautomatik heller eftersom ljusvredet har ett läge för att stänga av automatiken. Ljusvredet på min Skoda har fyra lägen: DRL längst till vänster, AUTO på "klockan tolv" (det som förut var "off") och så park och halvljus. Givetvis finns det sällan nån orsak att röra vredet. Jag brukar vrida till DRL tillfälligt om halvljusen lyser och jag vill slippa att lyktspolarna går igång då jag spolar rutan.

Däremot har jag lånat ut bilen en gång och fick tillbaks den med ljusvredet vridit till DRL-läge. Förare med rutin och muskelminne.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker det är synd att det p.g.a EU-anpassning blivit så mycket sämre användning av lysen på rätt sätt. :( Jag hatar inte DRL som belysningsalternativ.. men med krångliga regler, olika fungerande bilar med släckta bakljus och vi förare dom är vana med att det bara funkar blir det sämre för varje år som går och ju mer nya bilar som kommer ut.
vetten skrev:Men starta en egen tråd om ni vill diskutera miljö och gamla diselsnurror.
Man undrar ju om ni kan läsa trådrubriken :-(O)

Vad är det för skillnad på att irritera sig på alla mijötalibaner som på 2+1 vägar kör om långtradare med 80,1 km/ timme och på så sätt förhindrar alla andra att komma förbi, allt för att spara en droppe olja och bränsle. Och att irritera sig på folk som fulkonverterade till xenon och bländar satan.

En annan miljöaspekt jag irriterar mig på är folk som använder sidorutorna som sopnedkast och kastar ut skit längs vägarna. Men det har ju redan varit uppe i tråden innan.å

Tyckte det var ganska högt i taket i den här tråden med bilmålvakter och dylikt som diskuterats.
VolvoB20 skrev: En annan miljöaspekt jag irriterar mig på är folk som använder sidorutorna som sopnedkast och kastar ut skit längs vägarna. Men det har ju redan varit uppe i tråden innan.
Fimpar ser jag ofta kastas ut, ska man ändå röka i bilen kan man väl fimpa där med?
  • 1
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 553

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005