Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en volvo v70 98 årsmodell som rycker vid gaspådrag. när den blev så här så drog ungefärligt 2.1-2.2ton bakom bilen och då blev det att det blev en ryckig gång efter det. Det jag har testat och göra med bilen är att byta tändstift,tändkablar,fördelarlocket,rotor,tändspolern och EGR ventilen jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu tänkte höra om någon här har haft samma problem med sin v/s 70 och kanske kunde hjälpa mig fram vad jag ska göra nu!

jag har även läst av felkoderna på bilen då motorlampan kom efter detta hände och då fick jag felkoden att den misstände på cylinder 3.4 och sen släkte jag den och körde med den någon vecka sen kom motorlampan igen och då fick jag felkod på misständning på cylinder 1.3.5...

edit: testat bilen när den är kall och då går den som en klocka inga ryckningar eller misständingar från motorn samma sak när jag står på tomgång och bilen är varm då går den så fint men det är så fort jag gasar som den börjar rycka. Jag har också tidigare fått felkodningar på Motortempgivaren som jag tog bort och den har aldrig kommit tillbaka kan det vara något som gör att den rycker och håller på? Tänkte även byta bränslefiltert för det är inte bytt på 12 år så tänkte testa det också!

tacksam för alla svar jag kan få! :)
Senast redigerad av 1 Riven94, redigerad totalt 0 gånger.
Byta bränslefiltret är nig en mycket bra ide :) . Är du övertygad om att det är motorn som rycker eller kan det hela kanske relateras till växellådan som kanske fick sig en "knäck" när du drog tungt.

Mvh GK
av Riven94
Har inte tittat så mycket på lådan. Finns det något sätt och kontrollera om den är som den ska? Jag har tänkt att det motorn som rycker eftersom att jag får misständning i felkoderna. (Felkodsläsaren är den samma som Mekonomens)

Tack för svar med GK
av Riven94
Hej lucif3r, ska titta detta när jag kommer hem. Kan vara möjligt att det är fel på den nya med eftersom att dum som man är går efter det billiga valet och köper på biltema men jag kan ta en bild och lägga upp om du vill.

Tack för svaret Lucif3r :)
av Riven94
Haha ok då så, man vet ju annars hur det är med biltema grejer xD ok det ska jag titta efter, det andra jag kan tänka mig är att dem tändkablarna jag fick hem är kassa för dom är tagna på en skrot så kan va dom ändå men ska titta fördelaren och rotorn jag gör en uppdatering när jag har gjort detta :)
Har du tagit kablarna från skroten så kan dom vara sen bilen var ny och har dom blivit dåliga kan man få genomslag vilket ger tändmissar.

Mvh GK
av Riven94
Lucif3r skrev:Ja, tänddelar ska man aldrig ta begagnat, såvida man inte vet 100% skicket på dom.
Hehe ne man ska ju inte det helst.

Tror att jag har hittat problemet så här såg det ut i fördelarocken den i mitten är av kan nog vara det som har varit problemet hela tiden
Bilagor
1407248553338.jpg
1407248553338.jpg (1.28 MiB) Visad 3929 gånger

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]