Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BajenBard
Hallå! Min volvo 740 Gl 87 320F går som en Ferrari för det mesta, men ibland så stannar den till under framfärden, hoppar till och ibland så rycker det hela tiden. det känns som det skulle bli tillfälligt soppatorsk ! Har dock kontrollerat Bensinpumparna samt att soppa kommer till lilla motorn ! Har även kollat alla kablar , jordning, tändstift, fördelare osv..
Har hört att det kan vara något relä som spökar !!! någon som känner till vad det skulle kunna vara för relä eller har haft liknande problem som jag.. har hittat en drös med relän vid säkringsfacket... men jag är ingen jättemeck och vågar inte peta hejdlöst på dom som sitter där.. Vore ytterst tacksam om någon har ett svar eller ide på vad det är som orsakar mitt problem.
MvH BajenBard 66
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kan vara pumprelät. Ett vitt, till vänster i hållaren. Har du en lödkolv så ta isär det och kolla lödningarna och gör om dom som ser misstänkta ut.

87, då har du nog hallgivare i fördelaren, kan ge samma problem när den är på väg att ge upp. Men det är lite svårare att kolla, särskilt när det bara är ibland.
av Arne
Är inte pumpreläet grönt på den modellen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Min volvo 740 Gl 87 320F
Ska väl vara 230F men "F" i alla fall, då är det vitt och heter 3523608.
av bbergman
Har samma problem och när jag kikar in i säkeringslåda ( otroligt svårt att komma åt, hur gör ma) så sitter det ett grönt och ett vitt relä. Det gröna sitter mitt i och det vita till höger, tror dock att det vita är nåt annat eftersom det är av märket hella.
Vilket är det? Enligt verkstad så kostar dom väldigt olika i pris ca 300 mot ca 600. Man vill ju inte köpa fel när dom är så pass dyra
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta bort tändaren och plastbiten som sitter runt hålet. Nu ska du se två skruvar som håller facket ovanför.
Pumprelät sitter till vänster, andra raden bakifrån.
av bbergman
Tack för alla tips. Bytte bensinrelä igår, tror att det sitter som det ska, det var lite trassligt ( bytte innan jag såg förra inlägget). Nu tänder den inte alls helt plötsligt. Förr gick den igång men gav upp efter en kort stund, nu går den inte alls igång. Det enda som är gjort är att jag bytt relä.
Är det någon som har någon smart idé
Användarvisningsbild
av Sparkz
bbergman, vad har du för motor (E eller F) och årsmodell?
F = Elektronisk insprutning, kat, vitt pumprelä.
E = Mekanisk insprutning, en stor gummibälg under insuget, grönt relä.

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]

Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]