Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej alla kunniga! Efter många om och men fick jag till slut bilen att tända och starta. Men nu till nästa problem. Den startar och går fint på tomgång. Men så fort jag lägger i en växel och sätter foten mot gasen så dör den direkt :twisted: När den gjort det så går den att få igång igen utan problem. Men dör igen så fort jag rör gaspedalen. Vad orsakar detta tror ni? Tacksam för tips och förslag
Användarvisningsbild
av andreas88
Pratade med en verkstad om bilen nu, och dom felsökte, han har kommit fram till att styrboxen är sönder. Så vilken styrbox menar han? Vart sitter den? Hur benämns den med namn?

Kollar lite på skroten och där finns det en som heter styrbox tändning och styrbox insprut. Vilken av dom är det? Eller är det nån annan?
av Dunderdon
Undra hur man kommer fram till att någon av styrboxarna är trasig?

Så här står det i felsökningstexten på min 850 om motorn startar men dör vid körning.

Engine Stall
* Check cold start injector (if applicable).
* Check coolant temperature sensor.
* Check ignition and sensor wires for proper connection.
* Check fuel injectors.
* Check throttle switch and connector.
Användarvisningsbild
av andreas88
Mekanikern har mätt upp framförallt kamaxelgivaren och den ger rätt värden men när han mäter från styrboxen eller hur han förklara så avviker värdena jämfört mot på givaren.

Men vad tror ni, den startar och går bra på tomgång men dör så fort jag trycker på gasen. Han plockade loss kamaxelgivaren och gjorde ren den från olja som var innanför, och fick igång bilen på så sätt. Men när han skulle gasa så dog den direkt.

Varför går den så fint på tomgång men dör så fort man gasar?

Kamaxelgivaren använder väl inte styrboxen sig av när motorn startat?
av rid54
Dunderdon skrev:Undra hur man kommer fram till att någon av styrboxarna är trasig?

Så här står det i felsökningstexten på min 850 om motorn startar men dör vid körning.

Engine Stall
* Check cold start injector (if applicable).
* Check coolant temperature sensor.
* Check ignition and sensor wires for proper connection.
* Check fuel injectors.
* Check throttle switch and connector.
Som sagt i listan:
* Check throttle switch and connector. Spjällägesgivaren... I tomgångsläget kanske allt är som det ska, men när spjället lämnar tomgångsläget kanske det inte kommer någon riktig/vettig signal till styrboxen = stall.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror på motor... Motronic 4.4 använder kamaxelgivaren hela tiden. Fenix gör det väl också, men fungerar fortfarande utan den. Ingen utav dom startar utan kamaxelgivare.

Tycker det låter långsökt att boxen ska vara sönder...

Det finns f.ö. bara en styrbox, eller två om man har automat.
Användarvisningsbild
av andreas88
Men det konstiga är att det finns inga felkoder alls. "alla system ok" Varför? Borde finnas felkod när bilfan inte går att köra? Kan jag mäta upp spjällägesgivaren på nåt sätt?

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]