- fre 01 aug 2014, 15:51
Fläkten i gallret bakom kan mycket väl snurra men om själva Sensorn är trasig/brusten så får man dina symptom.
Den sensorn har många namn o ett av dom namnen är Luftkvalitetssensor, du tar loss AC panelen och där sitter den tillsammans med fläkten.
Fläkten suger alltså in luft där till sensorn o den mäter temperaturen som den sedan berättar förr Klimatstyrenheten.
Om då sensorn är brusten eller trasig så blir styrenheten förvirrad o chansar hej vilt o du får en AC som ibland funkar ibland inte funkar....
enkelt förklarat. Det finns en hel del skrivet om detta här på forumet, även en MekGuide med bilder vill jag minnas.
Sök o du skall finna......
mogens18 skrev:Fläkten är blåst från damm och den snurrar också, men kan man se om tråden är kass? Kan man kolla fläkten på något enkelt sätt? Var köper man en ny och vad kostar den? Vad är VIDA? Häromdagen så var det varmt ute och då kylde acn, men sen så slutade acn att fungera och då känns det som att det blir lite fuktigare luft i kupén. Sen så började det att regna och då immade framrutan igen och jag hade problem att få bort den. Var sitter luftkvalitetsensorn, kan man byta den själv. Tack för en bra sida. :)VIDA är det verkstadsprogram som Volvo ÅF använder sig av och många här på Forumet har.
Fläkten i gallret bakom kan mycket väl snurra men om själva Sensorn är trasig/brusten så får man dina symptom.
Den sensorn har många namn o ett av dom namnen är Luftkvalitetssensor, du tar loss AC panelen och där sitter den tillsammans med fläkten.
Fläkten suger alltså in luft där till sensorn o den mäter temperaturen som den sedan berättar förr Klimatstyrenheten.
Om då sensorn är brusten eller trasig så blir styrenheten förvirrad o chansar hej vilt o du får en AC som ibland funkar ibland inte funkar....
enkelt förklarat. Det finns en hel del skrivet om detta här på forumet, även en MekGuide med bilder vill jag minnas.
Sök o du skall finna......

XC90 2,5T/AWD/ Automat,
Modellår 2003
28 000mil.
[color =#4000FF]Min Trotjänare.[/color]
Modellår 2003
28 000mil.
[color =#4000FF]Min Trotjänare.[/color]