Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
mogens18 skrev:Fläkten är blåst från damm och den snurrar också, men kan man se om tråden är kass? Kan man kolla fläkten på något enkelt sätt? Var köper man en ny och vad kostar den? Vad är VIDA? Häromdagen så var det varmt ute och då kylde acn, men sen så slutade acn att fungera och då känns det som att det blir lite fuktigare luft i kupén. Sen så började det att regna och då immade framrutan igen och jag hade problem att få bort den. Var sitter luftkvalitetsensorn, kan man byta den själv. Tack för en bra sida. :)
VIDA är det verkstadsprogram som Volvo ÅF använder sig av och många här på Forumet har.
Fläkten i gallret bakom kan mycket väl snurra men om själva Sensorn är trasig/brusten så får man dina symptom.
Den sensorn har många namn o ett av dom namnen är Luftkvalitetssensor, du tar loss AC panelen och där sitter den tillsammans med fläkten.
Fläkten suger alltså in luft där till sensorn o den mäter temperaturen som den sedan berättar förr Klimatstyrenheten.
Om då sensorn är brusten eller trasig så blir styrenheten förvirrad o chansar hej vilt o du får en AC som ibland funkar ibland inte funkar....
enkelt förklarat. Det finns en hel del skrivet om detta här på forumet, även en MekGuide med bilder vill jag minnas.
Sök o du skall finna......
:-)
av mogens18
Hej, någon som har ett förslag till mig var man köper luftkvalitetsensor till ett bra pris? Har varit inne på att köpa en på skroten men då vet man ju inte om den funkar eller ej. Tjingeling
av jäevs80t6exe
Obs! Luftkvalitetssensor eller som den heter på volvospråk IAQS-sensorn är inte den lilla sensorn som sitter på CCM-styrdonet.
Nej IAQS-sensorn sitter ute under torkardiket, vid själva luftintaget in i bilen.
Sensorn som sitter i CCM panelen är en tempgivare inget annat!
Detta gör INTE att ac slutar att fungera. IAQS-sensorn skickar signal om att stänga intagsspjället ( rec-spjället) när den känner att en otrevlig odör kan komma i i kupén.
IAQS= intake airquality system.

Slutar ac-n fungera efter 10-15 min men fungerade utmärkt fram tills dess
kan man säga att det finns dessa orsaker.
1. Någon givare ger signal om för Hög/låg temp.
2. Någon givare ger info om för högt/lågt tryck.
3. Magnetkopplingen är dålig/ har för stort spel. skall ligga mellan 0,3-0,7mm
av Snoopy4
Har också en märklig ac-funktion, slutar att blåsa kallt när temperaturen stiger över 23-24 grader. Har nyligen bytt kondensatorer och fyllt på. Eftersom man på verkstan hade stora problem med att fylla på efter kondensatorbytet tänkte jag först att man inte fått i tillräckligt. Men det skulle alltså kunna vara ett givarfel eller att magnetkopplingen påverkas just vid en viss värmepunkt?? Har kört snart 2 veckor efter kondensatorbytet och inte haft möjlighet att kontakta verkstan, men har därför hunnit notera att det är just vid 23-24 grader som det slutar komma kall torr luft och istället kommer varm aningen fuktig. När utetemperaturen sjunker kommer kall luft igen. Vad jag annars också undrar över är att luften är både varm och fuktig när kylan stannar av. På verkstan i semestertider verkade man inte så kompetenta trots ac-certifiering. De var till slut 6 man om att fylla på efter kondensatorbytet och det tog drygt en halvdag!
av S6024t
"Snoopy4" mät spelet på din magnetkoppling,tror nog att du har felet där..finns många trådar om det..Ps du har ingen kondensator på din bil men däremot en kondensor
Användarvisningsbild
av BasRutten
Jag shimsade om min kompressor för några veckor sedan. Den började blåsa kallt Ett tag, sen kom ljummen luft. Nu kyler den hela tiden.
Användarvisningsbild
av Scania
Scania skrev:
Scania skrev:
dissonans skrev:Får du in luft hela tiden, eller slutar luften att komma föratt sedan återkomma efter ett tag med ac-kompressorn avstängd?

Jag får in luft hela tiden även sen kylan försvunnit. Uteluft.

Fick tid på torsdag hos Mekonomen i Lund. Återkommer med vad som var felet.

De har haft bilen på Mekonomen hela dagen idag för felsökning och åtgärd. De stoppade i spårmedel. Det var en läcka vid sammankopplingen mellan två rör (en O-ring). Det rör som går in i kupén. Felsökniong inkl byte av O-ringen och påfyllning av ny gas kostade 4500:-

När jag körde därifrån förvsann kylan efter 10 minuters körning.

Åkte tillbaka igen och de var mycket förbryllade. De konstaterade då att det är kompressorn som stannar. De hade aldrig varit med om ett sådant fel tidigare så de skall kontakta supporten och återkomma till mig imorgon.
Nu har de haft bilen inne igen och supporten rådde dom att chimsa om till minimispelrum. De hade även ur kompressorn och tyckte de att kopplingen ut från kompressorn (de kallade det för "clutch". en tung, rund grej, ca 15 cm i diameter) var lite ojämnt sliten och om inte chimsningen skulle hjälpa så trodde de att clutchen borde bytas. De hade ingen sådan hemma så vi får se om om chimsningen hjälper... När jag körde därifrån så kylde det som det skulle men vi får se vad som händer när det blir varmare ute.
av mogens18
Hej Scania. Ditt fel verkar vara som på min bil. Har de haft datorn uppkopplad på din bil? Jag har haft det och då säger den att det är för hög signal på luftkvalitetsensorn. / mogens18
Användarvisningsbild
av Scania
mogens18 skrev:Hej Scania. Ditt fel verkar vara som på min bil. Har de haft datorn uppkopplad på din bil? Jag har haft det och då säger den att det är för hög signal på luftkvalitetsensorn. / mogens18
Ja, de säger att det finns inga felkoder. Nu har det gått ett par dagar sedan de shimsade om och peppar peppar så har det fungerat hittills efter det. Igår var utetemperaturen ca 27 grader i solen och jag körde fem mil och hade kyla hela tiden.
av dieselkenneth
Kan lika gärna vara tempgivaren i evaporatorn som gett upp. Ledordet här är varm och fuktig luft. Ac kyler för bra så att evaporatorn blir en isklump och inte släpper igenom någon luft till kupen.sö

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀

Upptäckte vid hjulskiftet för ett tag […]