Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av destroida
Började lossa en trasig kräningshämmare hf igår. Dock kom jag så långt som att det inte gick att lossa den i ändarna. När man skruvar på bulten snurrar det bara inne i "kulan" på baksidan :(.

Se bild
Hur fasen ska jag hålla emot så jag kan lossa bulten ? Finns ju inget att greppa i ?

//D
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.78 MiB) Visad 575 gånger
av Adamp
Man kan ta en stor blocknyckel som man tar på damasken topp nära till där den går igenom. Där finns den en bricka som är nästan rund men har två platser som man kan hålla emot. Titta på denna så kan man se det
av *pettson*
Ett förtydligande bara. Det där är INTE en krängningshämmare. Delen som det sitter kvar i på bilden är krängningshämmaren.
Det du byter är parallellstag som har ett antal öknamn.
av destroida
Hmm.... Kan dem kanske menat hela krängningshämmaren förresten !??? :shock:

Jag kikade på den också igår när jag krafsade runt. Inget fel på den vad jag kunde se men det kanske det är !? Hur kan jag kolla det !?
av Adamp
Det är i långa drag ett långt järnrör som går mellan båda fram hjulen och det sitter två klammer med en bussning i vadra som håller det monterat till bilen det enda viktiga är att dessa är okej och att röret är helt i övrigt och ska sitta stabilt och inte röra sig en massa när den får belastning. Stagen är de som slits ut och behöver bytas dom är till för att hålla bilen stabil när man svänger då den är kopplad mellan båda fram hjulen och ger bättre vägegenskaper.
av destroida
Hmm... Bara det inte va bussningen han tänkte på. Jag tittade inte efter när han sa det. Dock va staget "avhoppat" helt så det bör ju vara det!

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]