Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rid54 skrev:Dina symptom verkar inte alls ha med urtrampningslagret eller lamellen att göra, utan snarare med manövreringen. Köpt inget utan att ha kollat hur hydrauliken mår, om du inte har obegränsat med tid och pengar... Då kan du lika gärna köpa hydraulgrejerna samtidigt iofs. Svampighet och fel läge på pedalen men inget slirande = manövreringen är konstig, men kopplingen i sig själv är troligen inte slut.

Se där då. Hur ska man då börja felsöka?
av rid54
Om jag inte har helt fel så har denna bil en hydraulisk manövrering av kopplingen. Det är som en variant av bromssystemet: en huvudcylinder kopplad till kopplingspedalen och en "slavcylinder" som påverkar urtrampningslagret. Precis samma fel som kan uppstå i ett bromssystem kan uppstå här, dvs det kärvar i någon av cylindrarna, det läcker någonstans eller det kommer in luft i systemet. Beroende på hur det mekaniska är anordnat vid urtrampningslagret kan det också finnas någon mekanisk justeringsmöjlighet. Vissa Volvo har slavcylindern inuti kopplingskåpan, av någon obegriplig anledning, så då är den änden inte lätt att kolla, men det finns ju nån slang och några skarvar som kan läcka, det kan som sagt komma in luft (kolla nivån i bromsvätskebehållaren) etc. En koppling som är "slut" brukar nästan alltid slira och du säger att din inte gör det, så då borde det inte vara själva kopplingen. Ett trasigt/utslitet urtrampningslager brukar ge ljud ifrån sig, men du nämner inte något oljud; därför tror jag mer på urkopplingssystemet än på själva kopplingen. Jag kan förstås ha fel (det händer), men jag skulle nog börja med att kolla hydrauliken innan jag kände mig tvungen att köpa in reservdelar (så det blir rätt reservdelar...). Det borde väl finnas någon bra gör-det-själv-bok för biltypen som kan vara till ledning för egen felsökning.
Kan det vara internt läckage i huvudcylindern? Oljan läcker förbi tätningen och fullt tryck uppnås ej.
Sierra94 skrev:Kan det vara internt läckage i huvudcylindern? Oljan läcker förbi tätningen och fullt tryck uppnås ej.
Antar att man i så fall får chansa och byta den?

Vet någon om det är samma på sug och turbo motor?
Jag googlade lite på huvudcylindern koppling.
Och när de är trasiga så verkar det ofta som att pedalen brukar fastna i bott när cylinder .
är trasig och detta ffenomen har inte jag.

Motsäger dig absolut inte. Men är kluven
av rid54
I värsta fall har din bil slavcylindern i kopplingskåpan och då kanske det är lika bra att riva loss växellådan och inspektera och då är det ju lika bra att byta allt kopplingsrelaterat. Sitter slaven på utsidan kan man ju faktiskt undersöka rörelsen när pedalen trampas ned och därmed avgöra om hydrauliken funkar som den ska. Det går inte att ge säkert besked på håll. Om du måste leja bort jobbet är det ju rätt mycket pengar, så allt verkstaden eller man själv kan göra i fråga om felsökning kan ju löna sig. Det är inte säkert att det måste handla om läckage när en cylinder strular, det kan vara fråga om kärvande kolvar som påverkar känslan. Men, som sagt, det går inte att avgöra på avstånd.
Jag kör ju bilen dagligen så jag blir ju van. Men igår körde jag 'nya pendlar bilen' s60 sug motor vilken skillnad på koppling den va trög min går hur lätt som helst. Ska de känns typ samma ändå om det e sug?
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång t[…]