Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en v70n t5 00a aut.

Var iväg och fiskade idag och bilen startade och gick kanon, inga konstigheter.

När jag skulle hem så vägrade bilen starta, motorn går runt men inte ett liv. Min första tanke var ju någon typ utav startspärr, har testad med bägge mina andra nycklar men samma visa då, har även provat att hänga av minus-polen ett tag men ingen skillnad då heller, alla säkringar är hela och jag tycker att det luktar bensin när man svarvat på starten ett tag.

Vad kan det vara? Antennringen? Borde inte bilen gått en kort stund iallafall?

Har även läst mig till att startspärren ska strypa bränslet? Då borde det ju alltså inte lukta bensin?

Kan tillägga att jag tidigare under dagen bytt alla tändstift samt 1st tändspole som var kass.

Biljäklen står nu ca. 5 mil hemifrån så får väl bli att köra hem den på biltransport, men vore ju skönt om det kunde vara nått lätt fel någon känner igen så man slipper härja med det!

Kan skruva lite om det hjälper (är lastbilsmekaniker) men har aldrig ägt en Volvo innan och har haft denna i knappt en vecka!

Tack på förhand! MVH Rickard.
Har nu hämtat hem bilen på biltransport och konstaterade lite snabbt att bilen får soppa men slår ingen gnista.

Har inte hunnit undersöka saken mer än så då jag är bortrest en vecka nu, ni får gärna fylla på med ideer om vad det kan vara!

Ska bilen slå gnista om tex. Vevaxellägesgivaren är gången? Kamaxelgivaren ser fö. Ny ut.

Med vänlig hälsning, Rickard.
Om kamaxelgivaren är kass startar ej motorn, ingen gnista kan fås om systemet ej får signal om kamaxelns position.

Mvh GK
Kontrollera säkring 11.
Den går till matningen av tändspolarna.
Du böt tändstift samma dag, är du 100 % säker att du inte råkat få någon av kablagen till tändspolarna fel så du skalat kabeln så den ligger mot jord?
Kolla detta, framför allt om säkringen är trasig.
Tack så hemskt mycket för hjälpen jäevs80t6exe!

Mycket riktigt var det en skadad kabel och säkringen hade brunnit som följd, jag som kollade alla säkringar det första jag gjorde (uppenbarligen inte alla, hehe!)

Hade jag inte läst ditt inlägg så hade jag antagligen inte börjat leta där utan bytt kamaxelgivare etc. Så tack för att du besparade mig det jobbet!

Med vänlig hälsning, Rickard.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]