Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Richard92
Någon vänlig själ som kan tänkas förklara för mig vad det är som skrammlar o lever under min 850, 96:a?

Vid tomgång låter den kanon, vid gaspådrag ifrån tomgång och upp till ca 2000 varv så brötar, skrammlar o lever det som en riktig Bollinder... Över 2000 varv så låter den som ny.

Bilen är upphissad och ser kanon ut, inga plåtar har släppt, rostat eller liknande.

Är det katalysatorn som har gett sig?

Kan tilläggas att det ibland går att ligga på 1500 varv och den låter kanon, precis som att något fastnar(som har lossnat tidigare) och täpper igen och inte skrammlar runt.

Mvh Richard
av Richard92
När man kör i ca 70km/h, med 5:ans växel och gasar fullt, så skrammlar det, lägger man i neutralen däremot och gasar till, så hörs skrammlet knappt.
Bankar man på katten vid tomgång så vill den varken jama morra eller fräsa heller.. :) Kan det vara den flexibla kopplingen mellan katt och grenrör?

Tack på förhand!

Mvh Richard
av Richard92
Det gjorde jag när vi lyfte upp den, såg bra ut. Om insatsen släppt i katten, så bör jag ju byta den. Gör jag det själv? Hur mycket jobb är det, måste det svetsas och så vidare?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Um, det finns väl 2 olika modeller vill jag minnas. Den ena så sitter flexen fast på avgasröret, på den andra sitter flexen fast på grenröret. Den sistnämnda är väl inte direkt skoj att byta...
Även katten sitter fast på samma rör, så nog har du lite svetsning framför dig allt.
av Richard92
Som jag har förstått det så sitter flexröret på min bil, som du säger, fast på avgasröret.
Eftersom man inte har någon billyft i bakfickan, vad tror du/ni man hamnar på för pris vid montering av ny katalysator och flexrör? Beror ju såklart på hur mycket det rostat fast, men det borde inte kosta många hundralappar?
av Richard92
Beställde en ny katalysator från Skruvat, och eftersom 850:n bytt produktionsserie 4 gånger, därmed bytt katalysatorn, plockar dem endast hem en sort. Den passade inte...
Däremot, så fick jag se att höljet till flexslangen var trasigt, men kan skramlet verkligen komma ifrån det? Om man ruskar på originalkatalysatorn så låter det inte som att något är löst..

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]