- sön 03 aug 2014, 14:24
#885524
Tjabba,
Efter en del felsökning och en väldans massa googlande tänkte jag prova med en post här!
Jag lånade ut min S70 -99 till en bekant som inte själv har drag och behövde köra lite släp.
Tydligen så har han startat bilen, åkt o hämtat och kopplat in släpet. Efter inkoppling ska han ha märkt att släpets belysning inte fungerade, enbart blinkers. Nåväl med släpet på åkte han hemåt igen vilket handlar om ca 5-600 meter. När han skulle svänga in på parkeringen dör bilen och går inte starta. Han får koppla loss släpet och knuffa in bilen i luckan.
Efter detta går bilen alltså inte starta. Startmotorn går för fullt, vilket gör att man misstänker bränslepumpen, vad jag läst mig till ska den köra igång redan i körläget (II) innan startläget. Har öppnat upp i bagaget och lyssnat och kännt vid locket till pumpen men verkar heldött. Bilen går att få igång i 1-2 sekunder innan den dör OM man pumpar på gasen som en galning innan start.
Samtidigt som detta så fungerar inte yttre belysning längre, förutom helljus när man håller in spaken samt varningsblinkers/blinkers.
Provat att sätta vredet för automatiskt halvljus i mittenläget och då fungerar inte dimljus/positioneringsljus som i normala fall är igång trots att man låser och lämnar bilen. (Dioden på knappen för dimljus lyser heller inte som det blir när man tar ut säkringen)
Jag har kollat alla säkringar + huvudsäkringar och till synes ser alla ut som nya. Först tänkte jag att huvudsäkringen för huvudstrålkastare gått men helljuset fungerar ju.
Angående bränslepumpen så såg jag någon stans att det ska vara ett relä till den, men i instruktionsboken finns det bara en säkring till den. Står inte på någon någon av de 4 reläerna att den går till bränslepump.
Att alla dessa fel (belysning + bränslepump) skett av ren slump känns ju inte så troligt.
Kollade kontakten vid dragkroken & trots att stiften såg ut som nya kopplade jag loss den och isolerade varje part för att utesluta jordfel eller liknande.
Att tillägga är att personen som lånade bilen precis efter detta lånade en annan bil för att flytta släpet. Släpet hade då exakt samma symtom men den bilen verkar inte ha tagit någon skada men det beror väl helt på hur den bilen reagerar på felkopplat släp?
Hur mycket fel kan en felkopplad släpkabel orsaka? Är möjligt att den slog ut bränslepumpen?
Jag har också snöat in på det här med elektronisk startspärr, om den kan ha gått åt skogen men behöver info om hur bilen ska bete sig då.
Jag är tacksam för alla svar och teorier då jag är hyfsat rookie på området.
Ställ så mycket följdfrågor som ni behöver!
Tack på förhand!
Efter en del felsökning och en väldans massa googlande tänkte jag prova med en post här!
Jag lånade ut min S70 -99 till en bekant som inte själv har drag och behövde köra lite släp.
Tydligen så har han startat bilen, åkt o hämtat och kopplat in släpet. Efter inkoppling ska han ha märkt att släpets belysning inte fungerade, enbart blinkers. Nåväl med släpet på åkte han hemåt igen vilket handlar om ca 5-600 meter. När han skulle svänga in på parkeringen dör bilen och går inte starta. Han får koppla loss släpet och knuffa in bilen i luckan.
Efter detta går bilen alltså inte starta. Startmotorn går för fullt, vilket gör att man misstänker bränslepumpen, vad jag läst mig till ska den köra igång redan i körläget (II) innan startläget. Har öppnat upp i bagaget och lyssnat och kännt vid locket till pumpen men verkar heldött. Bilen går att få igång i 1-2 sekunder innan den dör OM man pumpar på gasen som en galning innan start.
Samtidigt som detta så fungerar inte yttre belysning längre, förutom helljus när man håller in spaken samt varningsblinkers/blinkers.
Provat att sätta vredet för automatiskt halvljus i mittenläget och då fungerar inte dimljus/positioneringsljus som i normala fall är igång trots att man låser och lämnar bilen. (Dioden på knappen för dimljus lyser heller inte som det blir när man tar ut säkringen)
Jag har kollat alla säkringar + huvudsäkringar och till synes ser alla ut som nya. Först tänkte jag att huvudsäkringen för huvudstrålkastare gått men helljuset fungerar ju.
Angående bränslepumpen så såg jag någon stans att det ska vara ett relä till den, men i instruktionsboken finns det bara en säkring till den. Står inte på någon någon av de 4 reläerna att den går till bränslepump.
Att alla dessa fel (belysning + bränslepump) skett av ren slump känns ju inte så troligt.
Kollade kontakten vid dragkroken & trots att stiften såg ut som nya kopplade jag loss den och isolerade varje part för att utesluta jordfel eller liknande.
Att tillägga är att personen som lånade bilen precis efter detta lånade en annan bil för att flytta släpet. Släpet hade då exakt samma symtom men den bilen verkar inte ha tagit någon skada men det beror väl helt på hur den bilen reagerar på felkopplat släp?
Hur mycket fel kan en felkopplad släpkabel orsaka? Är möjligt att den slog ut bränslepumpen?
Jag har också snöat in på det här med elektronisk startspärr, om den kan ha gått åt skogen men behöver info om hur bilen ska bete sig då.
Jag är tacksam för alla svar och teorier då jag är hyfsat rookie på området.
Ställ så mycket följdfrågor som ni behöver!
Tack på förhand!