Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ljt444
Hej!
Jag har en XC70 årsm 2004, 210 hk bensin.
Har gått som en klocka i alla år, men efter att ha stått några veckor är den helt död när jag vrider på nyckeln. Provade med startkablar, ingen skillnad. Fjärrlåsning med båda nycklarna fungerar inte heller.

Tacksam för idéer!
Användarvisningsbild
av wissel
ljt444 skrev:Tack för tipset, men om batteriet urladdat borde den inte starta med startkablar?
Njae, om ditt bilbatteri är helt kass så kommer bägge batterierna att gå i nivå med varandra = 2 halv taskiga
batterier, så ladda batteriet på riktigt innan du blåser någon styrenhet i bilen typ CEM eller nåt ?
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är som så här

den hjälpande bilen har självklart motorn igång och laddar därigenom båda batterierna. Vanligtvis är startkablar så tunna att överföringskapaciteten begränsas samt att det kan bli varmgång i kablarna när den "döda" bilen vrider igång startmotorn.
Den hjälpande bilen bör få ladda det tomma batteriet en stund före startförsöket.

ladda batteriet fullt och sätt på parkeringsljuset
lossa sedan startkablarna
slocknar parkeringsljuset direkt, dvs utan fördröjning, får du börja kollla på kablarna i bilen.
av ljt444
Ok, jag förstår. Det batteriet jag laddar ifrån sitter i en ny V70. Batteriet i XC70 är original så det kanske inte är så bra längre.
av ljt444
Grannen påpekade att stora batteriet sitter under bagageutrymmet. Har nu lånat batteriladdare. Kopplar jag in den fram på plus och jord, eller på batteriet där bak?
Användarvisningsbild
av wissel
Ett tio år gammalt batteri bör bytas ut.
Du kan ladda via plus o jord framme under huven,
likaväl som du kan ladda bak direkt på batteriet....

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten[…]