Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikeyman35
hej gott folk! Är på väg att köpa en v70 -06 d5 ocean race. 18000 mil. Har bara tittat lite snabbt på den än. Bilen går fint i motor och på vägen, drar inte åt något håll eller så. När motorn är varm blåser det litegrann från oljestickan när man drar upp den. Inte mycket. Det står ett meddelande: Fel på barnlås, service erfordras. Någon som vet vad det kan vara? Vill bara ha lite råd efter saker att titta efter..
Användarvisningsbild
av milktrucker
bussningar o spindelleder

samt den obligatoriska kollen på virvelspjällsarmen.
i övrigt kolla att bixenonstrålkastarnas helljusläge behålls konstant, annars kostar det 10 lax/strålkastare.
Användarvisningsbild
av wissel
Skall det "blåsa" ut ur oljestickans hål ??
På bensinare betyder det oftast problem med vevhusventilationen ?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Bytt kamrem, samt kolla för säkerhets skull hur slitaget på däcken ser ut, skall ju vara jämn slitet. :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
wissel skrev:Skall det "blåsa" ut ur oljestickans hål ??
På bensinare betyder det oftast problem med vevhusventilationen ?
beror väl på vad blåsa är.....
lite luft kan sippra ut både i oljestickans rör och samtidigt i ventilationen.
det är svårt att förklara vad en viss mängd är, men sätt en ballong el dylikt :roll: på oljeröret och låt motorn gå på förhöjd tomgång(1500 rpm) från kallstart. fylls ballongen så betyder det att ventilationen är täppt. oftast pga för många kallstarter i kombination med kort körsträcka.

sen är det ju i dagsläget så att det är bättre att koppla upp bilen med vida och dice, än att göra okulära besiktningar, för att upptäcka eventuella fel.
av valln
Kolla ev. dieselvärmare och ev. automatlåda.

Bekosta en fyrhjulinställning hos en SERIÖS mekaniker och då får du reda på skicket på bussning och leder. Bilen är i det miltalet där det brukar bli relativt dyra och omfattande chassi-slitagedelarbyte.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jo, ska kolla virvelspjället. Det där med strålkastarnas helljusläge lät ju intressant. Är det någon som kan förklara det lite närmare? Jag ska naturligtvis koppla upp den och kolla felkoder innan köp.
Dieselvärmare vet jag inte om det finns någon. hur ser jag det enklast?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Värmaren syns i menyn.
Helljuset = höjt halvljus. Stannar inte höjningen kvar uppe betyder det strålkastarbyte
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Har köpt bilen! F**n vilken härlig bil att åka i. Iallafall i om man jämför med mina andra bilar.. Det enda kända felet är axeln till virvelspjället som hoppat av. Ska borra ett hål genom kulan och sätta en saxsprint igenom. Har bytt olja och filter på den. Ska byta bränslefilter också. Dieselvärmaren har jag inte hunnit kolla om den funkar. Det kanske är för varmt?

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]