Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bwiberg
Skönt iallafall att det verkar ha löst sig! Får väl hålla tummarna då att det inte är något annat också. :)
Användarvisningsbild
av V7003
Hej!
Min erfarenhet kanske inte alls hör hit, men symptomen är så bekant att jag måste berätta:
Kom hem häromda'n med bilen från jobbet, (arbetspendlar ca 3mil enkel väg) och ca 1mil hemifrån tändes tankmätarlampan.
Datorn berättade att jag kunde köra 13mil tills tanken är tom. Ok tänkte jag, jag tankar nära jobbet dagen efter.
På morgonen startade inte bilhelvetet.
Tur att frugans bil stod hemma och att hon var ledig.
Jag rullade ut min bil på gatan och körde med fruns cittra till jobbet.
Lusläste forumet om möjliga fel men blev inte klokare, ty inga koder, felmeddelanden dök upp. Allt gick förutom motorn. Dagen efter började jag lite senare så jag gick ut till bilen på gatan.
Jag hade en skvätt bensin kvar i en dunk som jag hällde i för säkerhets skull och väl medvetem om att bilen förblir stendöd vred jag om nyckeln.
Trotts en i princip urladdat batteri hoppade motorn igång på studs. Jaha?
Den troligaste förklaringen är:
Vår garageuppfart lutar lite neråt och då rinner bensinen bort från insugningsröret. När bilen stod plant räckte röret plus den skvätt bensin jag hällde i att starta bilen.
Så lita inte blint på färddatorn!
Hädanefter kommer jag att tanka vart 80.e mil tots att datorn säger att det skulle räcka för ytterliggare 25.
Hoppas att den lilla storyn hjälper någon här.
Lycka till!
Hälsningar Laszlo
av torpet
I mitt fall hade jag kollat att det fanns bensin, men det kan ju vara lätt att glömma...

Och, peppar peppar, den startar fortfarande med nya antennringen

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]