Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
När jag var under bilen så märkte jag att tanken var sölig på ena sidan. Svart sörja, inte så klibbig. Typiskt dieselspill anar jag.
Känner på mig att det inte ska seut såhär. Men svårt att se att en plasttank gått hål upptill?

Hur hade ni tänkt när ni sett detta. Normal, något vanligt fel, ska man gå vidare/låta vara, hur undersöker jag?

(på bilens vänster/förarsida)
DSC_0083.JPG
DSC_0083.JPG (54.47 KiB) Visad 2302 gånger
Rumpnisse skrev:höger sida alltså, men läckan är på vänster sida bakkant, ser man såpass från höger baksäte eller finns det fler luckor?
Finns 2 luckor den på vänstersida är en hjälp pump som pumpar in bränslet till "huvud" pumpen som sitter på höger sida. bara lossa luckan och inspektera vad det är som läcker.
Lyfte på mattan, hittade lucka på vänster sida.

Lossade denna, möttes av ett beige plastlock med diesel ovanpå sig.

Hur tolkar man detta?

Torkade bort dieseln och försökte vrida lite på plastlocket utan lyckas.
Ska dammsuga bort allt grus innan jag öppnar något.

Bilen har inte varit igång på över en vecka men det läcker fortfarande. Kanske en droppe i timmen eller något, inte så att det rinner. Borde väl inte vara returledning då?
Inte omöjligt att jag har full tank.

// Fick bort ryggstödet, öppnade luckan och där var det torrt och fint. Mörka på bilden är där jag tog med händerna så sakerna blev rena.
Bilagor
DSC_0128.JPG
DSC_0128.JPG (98.95 KiB) Visad 2237 gånger
DSC_0124.JPG
DSC_0124.JPG (114.79 KiB) Visad 2236 gånger
Hur lossar man ringen på lättast vis?

Är det något man ska tänka på när man ska montera nya packningen? Såsom att ta fett på den eller något.

Och varför har jag ingen elkontakt till mitt lock likt på skissen?
Bilagor
DSC_0136.JPG
DSC_0136.JPG (75.58 KiB) Visad 2252 gånger

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]