Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
jasså kostar dom inte mer än knappt 1600 på volvo !? men antar det är mer eller mindra lika bra som hos mekonomen som har samma pris, vad som slog mej på mekonomen att länkarmen som är " bättre " kostar mer än den "bästa " .
Men jag förmodar att länkarmarna, eller bussningarna kan vara lika bra om man köper hos andra reservdelsfirmor på nätet, oftast använder dom antingen " proparts " vilket jag inte vet så mkt om, men vanligt är även scantech , o det har ju mekonomen med, men på nätet kan man få delen betydligt billigare, länkarmar av märket scantech finns ju under halva priset mot mekonomen. spindelleden behöver givetvis bytas med, även där är det svårt och avgöra kvalite om det är bättre köpa billigare på nätet.

erfarenhet mottages gärna....
Användarvisningsbild
av milktrucker
Visserligen inte P2, men jag köpte länkarm med spindelled på till 850-serien på biltema, det fick jag ångra efter något år eftersom spindelleden inte höll.
av volvov702002
någon som provat länkarmar med den avlånga bussningen som är av Polyuretan ?

Verkar vara den som är den svaga punkten i länkarmen, hur blir det totala helheten med Polyuretan bussning , är den hållbarare, fastare, gör den nåt på komforten ?
av Andis
ja jag blev med förvånad att original bärarmar inte kosta mer. Nu blir det såna fram över.

polyuretan varianten hade varit spännande att veta hur den fungerar, gissar dock på att den överför mer ljud till karossen men vet ej? för övrigt gissar jag på bara bättre.

Här en bild på bussningen på min ej original bärarm som rullat 4000 mil. På bilden bakre men även främre var sprucken och dålig.
Bilagor
bärarm.jpg
bärarm.jpg (304.57 KiB) Visad 829 gånger
av Andis
Just det mitt pris exempel på bärarm är till XC modellen. Lite dyrare till dom.

Kolla priserna nu.
Skruvat 1058kr
Skruvat premium reservdel 1542kr
Volvo original 1530kr
av Stefan62
Jag har fått några offerter på länkarmsbyte och kostnaden skiljer sig rejält från lägsta till högsta, (Stockholms-området).

Är det värt att låta Volvo-verkstaden göra jobbet - eller ska man köpa länkarmarna på Volvo och sedan låta någon annan verkstad montera?

Råd och tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av greeeken
Andis skrev:ja jag blev med förvånad att original bärarmar inte kosta mer. Nu blir det såna fram över.

polyuretan varianten hade varit spännande att veta hur den fungerar, gissar dock på att den överför mer ljud till karossen men vet ej? för övrigt gissar jag på bara bättre.

Här en bild på bussningen på min ej original bärarm som rullat 4000 mil. På bilden bakre men även främre var sprucken och dålig.
Finns det inte lite starkare original bussningar hos volvo??? Eller är det jag som läst fel?
av Rumpnisse
Jag har nyligen köpt det mesta till framvagn, och då även luskat i vilka säljare jag vågar köpa ifrån.

Länkarmarna valde jag från volvo då en från fabrik rådde att dessa var känsliga(vilket flera foruminlägg tyder på oxå) och då noga att det var kvalité. det och spindelled.

Frågade lite innan köp om dom sålde bussningar till taxi, fick då svaret att idag är det enbart dom starkare(taxi) bussningarna som säljs till alla/allt.

Jag köpte kompletta armar, lite besviken när jag öppnade kartong och såg att det är renoverade armar, inte fabriksnya, samt att dom vill att man ska lämna in dom gamla armarna. (inte för att dom har koll ifall man gör det men..)

ångrar lite att jag inte köpte bussningar iaf och pengarna jag sparat kunde jag köpt en press från biltema kanske.

Har inte monterat än.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]