...

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:
VolvoB20 skrev:
Perc skrev: Jag låg efter en Audi en gång påväg hem från Helsingfors. Norr om Tammerfors är det tvåfilig landsväg med omkörningsfiler här och där, och då gäller det att stå på för att komma förbi eventuella långtradare. Två omkörningsfiler efter varandra hände det att fanskapet tog heeeela sträckan på sig att köra om så jag själv fick avbryta min omkörning och lägga mig bakom igen. Han kan inte ha missat mig, jag låg en ångström bakom honom och visade klart och tydligt att jag också ville förbi.
Det var nog någon av övriga författare i denna tråden som du låg en ångström bakom, för många kör ju alt långsammare ju närmare du kör.
:D Må hända. Men jag tycker inte det är nåt fel på att utnyttja omkörningsfilen till max när den äntligen kommer. Att haka på någon annans omkörning på vanlig landsväg däremot är ju farligt.
Min fundering handlade inte om att utnyttja 2till1 till max utan mer om att när man ligger bakom och vill att det ska gå fortare då kör man gärna allt närmare bilen framför och försöker "trycka" upp bilen framför i hastighet. Det ända som händer är dock det motsatta och bilen framför kör ändå långsammare för att öka marginalerna
Gotlandsbästa skrev:Dessa underbara 2+1 vägar. :-(O) Det kan ta sin tid att köra om där. O är det tex 100 så ligger folk i 90 när det är en fil, sen när det blir tvåfiligt ökar dem till 110. Sen ner till 90 ? ?:-/
Ja som sagt helt naturligt på en väg där trafikflödet komprimeras och expanderar om vartannat.
Ja, om det rört sig lm gas, fast tvärtom, då va?
Jag minns inte min gaslag...
torbjorn_75 skrev:
Gotlandsbästa skrev:Dessa underbara 2+1 vägar. :-(O) Det kan ta sin tid att köra om där. O är det tex 100 så ligger folk i 90 när det är en fil, sen när det blir tvåfiligt ökar dem till 110. Sen ner till 90 ? ?:-/
Ja som sagt helt naturligt på en väg där trafikflödet komprimeras och expanderar om vartannat.
Många gör ju så även om det är helt tomt framför.. som att dom är rädd för en-filigt och inte vågar hålla hastigheten där. Eller kanske har nån form av "ingen ska köra om mig"-mentalitet..
Användarvisningsbild
av ER
Känns som att det är vajern i sig som gör rädslan, smalt med vajer så bromsas det onödigt för det känns smalt med vajrar ivägen som kan repa bilen om det kommer q1, sen vid bredare så gasas det på bara för det är två körfält åt samma håll men vägen lika "smal" fast känslan är motsatsen pga placebot att det råkar vara dubbla körfält i sin riktning. Roliga är att samma personer ofta inte har samma beteende om vägen är smal utan vajer som avgränsar utan i bästa fall enbart sänker farten vid möte av långtradare som i sin tur nästan tar upp halva vägen och kan få offra sin backspegel vid möte av annan långtradare.

Dock är ju MC med otyget helljus konstant på även dagtid långt större problem då dom varken syns bättre eller gör att man respekterar dom mera när dom ändå kör som rövhål och själva orsakar situationerna när dom ena sekunden inte finns så det går att korsa/köra ut och nästa finns där pga fortkörning modell kraftigare.
Jag tyckte att vajern var otrevlig när detta var nytt. Det liksom blinkade störande av stolparna när man passerade och i början tittade jag hela tiden omväxlande till höger och vänster på "blinkandet" och då är risken att man börjar vingla också. Håller man blicken långt fram så minskar problemet, men det är fortfarande störande med stolparna. Jag kan tänka att för någon som är känslig för sådant blinkande så kan det bidra till ökad trötthet vid bilkörning.
Inte irriterande men förundras över folk som på övergångsställen/cykelöverfart fortfarande tackar för att man stannar/saktar in när de ska ta sig över. Sluta vifta så att du snabbare kommer över tänker jag :wink: Tänker kanske främst Agda 88 år som ska över. :) Förstår så klart att alla inte stannar men för mig är det lika med rött ljus och inte tackar de bilister mig som har grönt mig när jag stannar för rött ljus. :)

Kanske har jag fått värmeslag men kom o tänka på detta idag när just Agda skulle över.
Jag tackar i stort sett alltid när folk stannar för mig och barnvagnen. Väl medveten om att de MÅSTE stanna men det är långt ifrån alla som gör det. Det jag däremot förundras över är de som gasar som tusan fram till ett övergångsställe där man står och väntar på fritt läge, de ser en tydligt på lång väg och för att sedan ett par meter ifrån ställa sig på bromsen och vinka förbi.
Jag vet som sagt att de måste stanna men eftersom kanske.. hälften? faktiskt gör det så tar jag inga chanser, därmed tackar jag de som då stannar i god tid eller vinkar ut mig i tidigt skede.
Kanske är det helt annorlunda här, här stannar nästan alla, om inte kan det ofta bero på att det är skymd sikt men det kan ju så klart vara olika i olika städer. Brukar dessutom sakta in tidigt för att de som ska över verkligen förstår att de kan gå över så att man kan puttra vidare samt slippa stanna helt.

När jag själv går så försöker jag vara tydlig och går utan att tveka för att inte skapa förvirring men är så klart lite beredd på att stanna om någon skulle missa en.
  • 1
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 553
Byta inre drivknut problem

Nej den inre knuten gick rätt av där l[…]

Vilken hydraulik? Spegeln styrs av elmotorer.

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Mät spelet på kompressorn är nog […]

Trådlös laddning MY2026

Bör handla om högre laddeffekt.