Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Gjorde tre starter med fem minuter emellan med att mäta spänningsfallet vid batteriet.
Nu bråkade den inte fullt lika länge och det gick bättre och bättre för varje försök.

1. Hade foten på bromsen samtidigt. Tog bort den på de två andra.

Edit :tror klippen fungerar trots konstig bild.
2

3
Lucif3r skrev:Ja, startmotorn verkar inte dra för mycket ström iaf. Min spänning kan sjunka mer än vad din gjorde, och min har då alltid startat :P
Det var ju skönt att höra.... Eller inte beroende på grundorsaken :)

Tyckte det var rätt intressant det pettson skrev om kompression. Ska forska lite kring detta men det är ju rätt självklart att inte bilen tänder av tändstiftens lilla gnista om inte luft och bensin är ordentligt komprimerad. Måste försöka få tag i en bra manual att köpa där man kan se hur styrningen till allt fungerar. Jag vet ju inte hur det fungerar tex om det finns något som talar om för styrboxen att det inte finns tillräckligt med kompression och därför inte skickar ut tändsigal till tändplattan. Även om sync i kam och vevaxel finns som input.

Tåls att forska vidare på. Kan bli en lärorik semester detta.
av *pettson*
Det finns inget som mäter av kompressionen i motorstyrningen. Det är så att säga självsorterande ändå
om kompressionen blir för låg så brinner det möjligen lite dåligt i förbränningstakten. Det krävs kompression för att få start alltså. Ingen kompression= ingen explosion.
Det som liksom förbryllar mej är att dels går startmotorn ganska fort. Den låter totalt obehindrad. Precis som det just inte är tillräckligt med kompression. Det är ju förvisso enkelt att kompressionstesta.
Apropå.givaren så passar bägge. Skillnaden är att den tillverkas i ny upplaga utan skvallerhål för dålig packbox. För det är vad urfräsningen är till för. Om packboxen bakom läcker så rinner det ut i hålet och vips syns det på motorn och kan åtgärdas..
*pettson* skrev:Det finns inget som mäter av kompressionen i motorstyrningen. Det är så att säga självsorterande ändå
om kompressionen blir för låg så brinner det möjligen lite dåligt i förbränningstakten. Det krävs kompression för att få start alltså. Ingen kompression= ingen explosion.
Det som liksom förbryllar mej är att dels går startmotorn ganska fort. Den låter totalt obehindrad. Precis som det just inte är tillräckligt med kompression. Det är ju förvisso enkelt att kompressionstesta.
Apropå.givaren så passar bägge. Skillnaden är att den tillverkas i ny upplaga utan skvallerhål för dålig packbox. För det är vad urfräsningen är till för. Om packboxen bakom läcker så rinner det ut i hålet och vips syns det på motorn och kan åtgärdas..
En förbättring alltså på på kamgivaren, då får jag testa imorgon ändå.

Ska passa på att ha oscilloskop inkopplat på ingången till tändplattan vid starten.
Så om det kanske är kompressionsfel så borde TCM skicka ut sina tändpulser till platta/spole.
Gör den det så tar jag och får kompressionen testad. Om inte så får jag ta det från där.

Tack för all gratis hjälp och förklaring från dig pettson och även ni andra som försöker hjälpa mig!
Startar bilen för dig? Jag hade också problem med kompressionen när jag surat ner den. Det löstes med lite olja i cylindern, drog ut ström ifrån spridarna och körde något varv på starten. Då hörde man att kompen kom tillbaka. Sen var det vara att koppla in spridarna och starta :)
andreasw skrev:Startar bilen för dig? Jag hade också problem med kompressionen när jag surat ner den. Det löstes med lite olja i cylindern, drog ut ström ifrån spridarna och körde något varv på starten. Då hörde man att kompen kom tillbaka. Sen var det vara att koppla in spridarna och starta :)
Ja den startar upp med en viss fördröjning. Ibland 3s med startmotorn andra på 10s och någon gång har jag fått rulla igång den då startar den på 1meter. Men inte sedan jag bytta batteri till ett starkare.

Så himla svårt att lämna in bilen då det inte är ett kontinuerligt fel.

Jag har inte urladdningar från tändspolen då det tar lång tid. Men ännu inte kollat på ingången till tändplattan.

Bytta kamsensor imorse men som pettson skrev så borde jag lugnat mig då ingen förbättring blev Bild
Måste fråga en sak som jag googlat på samt sökt på forumet men som är så elementär att det inte förklaras :)

När ni säger att ni förutsätter att motorn har bra jord. Hur menar ni då?
Har mätt mellan de två flätorna jag kan se som fäster i torpedväggen samt mellan startmotorns block, tändplattan och batteriet . Är det fler ställen jag ska kolla på som har med bilens långa uppstart att göra?

Edit: hittade detta så det är väl bara att börja kolla
Bild

Bild
Bild
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Generator Pv 444

Tack!