Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hejsan alla glada! :)

Satt och funderade på en liten sak, på min V70 97a så strular det högra dimljuset. Får knappt fast den som ska hålla lampan på själva dimljuset. Den har spruckit på ett fäste så den sitter lite halvt om halvt plus att den då glappar en hel del sen ibland funkar den inte alls. Antingen köpa ett begagnat sådant eller så tänkte jag på biltemas dimljus dom med linser på.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... -st-42138/

Är dom nått att ha? Fick till mig av biltema att själva linsen är 47mm och då är inte kromkanten inräknad. Blir dessa för små, fula som stryk på min bil eller tror ni att de kan passa att byta ut dessa två orginala till dessa två?

Tips och förslag hade varit super va ni tycker om detta! :) Vet att dom inte passa in i nuvarande dimljusets form i kofångarn!
Användarvisningsbild
av DooZeR
Rudolfroffe skrev:Intressant fråga. Uppdatera här om det blir affär. Jag kan tänka mej samma sak på min S70...

Ska jag göra! Vet bara inte hur om de blir nått, va jag ska fylla "hålet" som blir :p
taxi skrev:Biltema har även modellanpassade dimljus till S/V70, så av ren nyfikenhet: varför inte dom?
Jo jag vet! :) Men felet är de att dom kostar dubbelt så mycket som dessa TVÅ :/ Och byter jag till ett nytt måste ja nästan byta de andra med för de kommer så så sjukt lustigt ut om ja bara byter ett. Sen har man en envis sambo med som inte alls gillar detta med bilar xD
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det kommer se förjävligt ut om du byter till nå små äckel som inte passar hålen för 5öre. Hade du haft en 850 så hade dom passat bättre, men inte till en s/v70...
Om det är pengar som är problemet(vilket jag har förståelse för, skulle vilja byta mina också men fan... 1000 spänn.....) så kanske kika efter begagnade i bättre skick?

Jag har också samma problem med mina dimljus, fästena i det högre är obefintliga. Lösning? Buntband! 8) Sitter som berget, och inte nämnde bes. något om det heller. Enda nackdelen är ju såklart att det blir lite drygt att byta lampa...

Jag hade även samma problem att ena ljuset slockande utan anledning, trots fullgod spänning osv. Efter jag böt till xenon så funkar det dock hur fint som helst.
Tydligen inte ovanligt att dimljusen krånglar med halogen på s/v70, läste nått om att det blir på tok för varmt med halogen. Man möter ju s/v70is med bara ett dimljus typ dagligen :roll:
Så föreslår att du byter till åtminstode LED i dimljusen, vilket också kommer minimera intervallen du behöver byta lampa(vilket är bra om du bestämmer dig för att göra som jag och köra med buntband :p).
Användarvisningsbild
av DooZeR
Hehe mja jag mätte lite idag och ja de kommer nog se lite lustigt ut!:p
Ja de där med buntband... har försökt men får ändå inte min till att sitta helt ändå. Tycker den glappar ändå:/ hur har du spänt dina har du en liiiten bild på de tror du?(a) mja men finns de några som lyser ganska bra som man kan ha där då? Har haft tidigare men alla blinkade på!mig som att ja inte hade något lyse alls xD sen du som har xenon där, funkar ett vanligt h1 kitt med såna hållare för dom hos vpart eller är lampan för stor?
Sen vart har du gömt ballasterna? :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Byt sambo då :wink: Antar hon har ett eget intresse som gärna får kosta vad det vill?
Biltemas "original" dimljus fungerar bra. Köpte tidigare 2 st nya på ad-center bytte båda efter 1 månad då kromet släppte. Fick nya och de höll lite längre sen lessna jag på skiten och köptre från biltema och de fungerar utmärkt det ändå problemet är ju med vanliga lampor så blir det så varmt att lamphållaren smälter men det finns ju köpa nya :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tyvärr har jag ingen bild på mina fina(ahem) buntband. Men enkelt förklarat så fäste jag dom i dom 2 skruvarna på sidan av dimljusen, sen la dom korsvis över hållaren. Dvs det ena bandet drar hållaren åt höger, medans det andra drar hållaren åt vänster, tillsammans blir det utjämnt och hållaren trycks istället inåt.

Ang. Xenon i dom. Ja, vanliga X1 lampor passar fint. Jag vet inte hur VParts hållare fungerar, men skulle tro att dom fungerar bra. Varför vet jag inte? Jag modifierade orginalhållarna istället :)
Tyvärr ingen bild på det HELLER, jag har varit väldigt dålig på att fota på senaste tiden :(
Användarvisningsbild
av DooZeR
Nexus skrev:Byt sambo då :wink: Antar hon har ett eget intresse som gärna får kosta vad det vill?
Biltemas "original" dimljus fungerar bra. Köpte tidigare 2 st nya på ad-center bytte båda efter 1 månad då kromet släppte. Fick nya och de höll lite längre sen lessna jag på skiten och köptre från biltema och de fungerar utmärkt det ändå problemet är ju med vanliga lampor så blir det så varmt att lamphållaren smälter men det finns ju köpa nya :D
Haha nja! ^^ Jo de har hon "men de är ju inte samma sak" enligt henne xD Dock så testade jag igen att fästa lamphållaren med buntband som du sa Luciff3r! Verkar sitta, jag försökte fäste dom så gott de går kors och tvärs och då också dra åt de någorlunda så den inte glappar runt! :)
Får se hur länge de håller, ska iväg idag in på en skogsväg som de går väldigt upp och ner och skumpigt om de håller de jag gjorde! xD Tack för tipsen!

Håller inte detta så blir de ett begagnat isåfall! :) Men såg nu att i båda mina relfektorer, den "handsken" som sitter över lampan är böjd uppåt, kan de va därför säkringen har varit utdragen vid besiktning som förra ägaren sa och tipsade mig om att göra? För dom kan väl inte ställa in dom som de ska ifall den inte sitter där, då fungerar väl dessa mest som "extraljus"?

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]