Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Att det skiljer mer än en eolys-tank mellan de två versionerna är riktigt, men vad har det med saken att göra. Skillnaden i underhåll är endast att bilen med eolystank vill ha påfyllning av denna vätska var 6000:e mil. Vad gäller livslängden på de olika partikelfilterkonstruktionerna, så kan man bara konstatera att Volvo lurar skjortan av sina kunder. Ingen annan biltillverkare som använder denna motor, och de är många, kräver att ägarna ska byta ut ett fullt fungerande partikelfilter vid ett fast miltal. Detta är ingenting annat än rent bedrägeri. Som jag tidigare skrev - man byter väl inte koppling, bromsar eller avgassystem förrän det behövs.
Kan exemplifiera med min tidigare V50 1,6 Drive (109 hk), som nuvarande ägare nyligen lämnade in på samma verkstad som jag anlitar. Han hade frågat om det inte var dags att byta partikelfilter. Svaret kom blixtsnabbt i form av en fråga. -Har du problem med partikelfiltret ? Eftersom han inte hade några problem med filtret och man efter koll med tryckgivaren fann att filtret fungerade utmärkt, så blev det naturligtvis inget byte av nämnda filter. Hur långt har den bilen nu gått ? 22.000 mil drygt och ännu finns ingen som helst anledning att byta filtret. Så servicekostnaderna för denna bil med denna motor är helt konstruerat av Volvo och har som enda syfte att lura av folk en massa pengar. Dessa bilar har alltså låga servicekostnader, låg fordonsskatt och låga försäkringspremier och går dessutom att köra mkt snålt. Dessutom har de bra hållbarhet.
Att de som ofta skriver på denna typ av bilforum, med få undantag, alltid argumentarar för de motorstarkare versionerna ligger i sakens natur. Men, man ska komma ihåg att den halva promille av Volvo-ägarna som skriver här ej kan förväntas vara representativa för folk i allmänhet. D2-motorn är en bra, ekonomisk och harmonisk motor, som passar en standardbil som V70 utmärkt, vad gäller vanlig vardagskörning. Dessutom är den en förvånansvärt bra dragbil. Skulle rekommendera trådskaparen att provköra på egen hand och bilda sig en egen uppfattning. För de flesta innebär en provkörning av V70 med D2-motorn en positiv upplevelse, oavsett vad några på detta bilforum säger.
av s6025t
Att D2 skulle vara en bra dragbil är väl o ta i den får dra MAX 1300kg o det är på tok för lite om man ska ha en någorlunda stor husvagn kommer du upp till de 5cylindriga motorerna är det uppåt 2000kg då klarar man en hyfsat stor vagn packning o fullastad bil utan att bilen är plågad o dessutom överlastad
av Lövet
Dina konspirationsteorier är alltid underhållande att läsa Gourmand. Men säg mig, om Volvo nu enbart gör detta för att luras - varför gör de det enbart på 2 motorer i hela sitt program? (1.6drive och 2.0d i s40/v50) De har ju massor med andra motorer att lura kunderna på men låter bli. De går ju miste om massor med pengar nu. Det är väl en smula märkligt?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Gourmand skrev:I verkligheten finns det inga underhållsfria partikelfilter. Frågan är bara när de behöver bytas, inte om. På 16-ventilsmotorn vinns en tryckgivare både framför som efter partikelfiltret och där går det lätt att mäta om allt är som det ska med filtret, utöver att man märker på bilen om det behöver bytas/rengöras. Skillnaden mellan bilar med "underhållsfritt" filter och traditionella är att de senare kräver påfyllning av Eolysvätska (dieseladditiv) vid 6000 mil. Volvo är ensamma om att ha lagt in byte av partikelfiltret vid 12.000-milaservicen på de tidiga 1,6-dieslarna. Denna mycket vanliga PSA-diesel sitter i mängder av bilar, men inga andra bilmärken (Citroen, Peugeot, Mini, Toyota (eller nån annan japan)och Ford håller på med detta bedrägeri. Man byter inte bromsar eller koppling i förebyggande syfte, man byter när behov uppstår. Så jobbar en seriös bilverkstad. Båda versionerna av denna motor, den äldre 16-ventilsversionen (109 hk) och den nyare 8-ventilsversionen ( D2) är riktiga slitvargar som håller länge och går att köra riktigt snålt. Till den relativt tunga V70, så är nog D2-versionen att föredra pga av en bättre vridmomentskurva. Att den är 6-växlad är också en fördel. Effekten är fullt tillräcklig för de flesta och vid normal vardagskörning. På ett bilforum som detta anses alltid det starkaste motoralternativet vara det bästa. I verkligheten är det nog tvärtom för de allra flesta, D2-motorn är sannolikt det bästa och mest ekonomiska alternativet för en bil som V70 och det användningsområde den främst är byggd för.
Det tänket är också anledningen till att franska bilar är vanliga vid vägkanten. Sånt vill man inte bjuda kunderna på om man har några som helst ambitioner att bygga varumärke. Men jag förstår lite vad du menar.
av perhall
Perra83 skrev:
perhall skrev:Tre saker är bättre:
1. 6 växlar
2. Mer effekt (ändå en avsevärd skillnad mellan 240 och 270 Nm)
3. Bättre mjukvara, t ex är bilen inte helt död under 1300 r/m vilket 109 hk var
Kombon av de tre ger mycket bättre körbarhet. Tätare steg mellan växlarna minskar problemen med lite effekt på låga varv, liksom 3. och 2. är överlag positivt.
jag tror inte det skiljer mycket i varv på högsta växeln så 6-vxl är helt enkelt mer tätstegad.
PH
Just ja! Hoppet mellan tvåan och trean tror ja de var, växlade man tidigt till trean så fanns där ingen ork alls. Då i uppförsbacke fick man varva ordentligt på tvåan för att komma vidare på trean. Nej dom va inte kul de där snåldieslarna.
Exakt så! Jag skulle byta fil och accelerera på trean vid ett tillfälle (kanske 30 km/h) och fick problem för det hände ingenting när jag gasade, gasen i botten... 109 hk../PH
av Gourmand
Lövet skrev:Dina konspirationsteorier är alltid underhållande att läsa Gourmand. Men säg mig, om Volvo nu enbart gör detta för att luras - varför gör de det enbart på 2 motorer i hela sitt program? (1.6drive och 2.0d i s40/v50) De har ju massor med andra motorer att lura kunderna på men låter bli. De går ju miste om massor med pengar nu. Det är väl en smula märkligt?
Det sannolika är väl att Volvo försökt/försöker ta igen på gungorna, vad de förlorat på karusellerna. Bilar som t.ex. V50 med någon av PSA-motorerna hade inte blivit någon kassako för Volvo, då de inte tjänat tillräckligt med pengar på eftermarknaden, ex servicen. Då konstruerade man en eftermarknad genom att lägga in en punkt i serviceschemat, som var svindyr. Inte för att det var tekniskt motiverat, utan för att det var enda sättet att tjäna pengar i tillräcklig omfattning på dessa bilar. Att ingen annan biltillverkare som använder / har använt denna motor (109 hk-dieseln) har byte av partikelfilter som en punkt i serviceschemat på denna motor, kan möjligen förklaras av att de är betydligt större än Volvo och har bra vinstmarginaler utan att behöva blåsa sina kunder på pengar genom att hitta på servicepunkter, som är svindyra och framförallt fullständigt onödiga.
Hos Citroen/Peugeot, BMW (Mini), Ford m.fl är partikelfiltret en ickefråga. Men hos Volvo, som enda märke är det ett stort problem, särskilt på detta forum. Vad kan det tänkas bero på ? Det är kanske den frågan som borde ställas istället.
av AndersLa
perhall skrev:
Exakt så! Jag skulle byta fil och accelerera på trean vid ett tillfälle (kanske 30 km/h) och fick problem för det hände ingenting när jag gasade, gasen i botten... 109 hk../PH
Men det är väl inte så konstigt? 3an och 30km/h ger ca 1000-1050 rpm vilket är på tok för lågt för acceleration. Växla ner till 2an så är det ju inga problem.
av Lövet
Gourmand skrev:
Lövet skrev:Dina konspirationsteorier är alltid underhållande att läsa Gourmand. Men säg mig, om Volvo nu enbart gör detta för att luras - varför gör de det enbart på 2 motorer i hela sitt program? (1.6drive och 2.0d i s40/v50) De har ju massor med andra motorer att lura kunderna på men låter bli. De går ju miste om massor med pengar nu. Det är väl en smula märkligt?
Det sannolika är väl att Volvo försökt/försöker ta igen på gungorna, vad de förlorat på karusellerna. Bilar som t.ex. V50 med någon av PSA-motorerna hade inte blivit någon kassako för Volvo, då de inte tjänat tillräckligt med pengar på eftermarknaden, ex servicen. Då konstruerade man en eftermarknad genom att lägga in en punkt i serviceschemat, som var svindyr. Inte för att det var tekniskt motiverat, utan för att det var enda sättet att tjäna pengar i tillräcklig omfattning på dessa bilar. Att ingen annan biltillverkare som använder / har använt denna motor (109 hk-dieseln) har byte av partikelfilter som en punkt i serviceschemat på denna motor, kan möjligen förklaras av att de är betydligt större än Volvo och har bra vinstmarginaler utan att behöva blåsa sina kunder på pengar genom att hitta på servicepunkter, som är svindyra och framförallt fullständigt onödiga.
Hos Citroen/Peugeot, BMW (Mini), Ford m.fl är partikelfiltret en ickefråga. Men hos Volvo, som enda märke är det ett stort problem, särskilt på detta forum. Vad kan det tänkas bero på ? Det är kanske den frågan som borde ställas istället.
Jag tror på något helt annat. Nämligen att du är ute och cyklar.
Du inser väl hur konspiratorisk och osannolik du låter? Eller tror du verkligen på det där? Glöm inte foliehatten nästa gång du går in på en Volvo åf. :wink:

(FYI: Volvo äger inte serviceverkstäderna och tillverkar inte filtren. Det innebär att det vore ett av de krångligaste och märkligaste sätten för Volvo att tjäna extra pengar att göra det du påstår.)
av Gourmand
Lövet, du agerar som du vore utsänd av Volvos marknadsavdelning. Att omvandla min allvarliga kritik mot Volvo till en personfråga, som du gör när du antyder/hävdar att jag är konspiratorisk är att använda sig av en unken härskarteknik. Att Volvos auktoriserade märkesverkstäder lurar sina kunder på en massa pengar genom att tvinga på ägarna ett tekniskt helt omotiverat partikelfilterbyte på 1,6 Drive-motorn är inget annat än ett bedrägeri, eftersom det naturligtvis är helt medvetet. Ingen av alla de bilmärken, som använder/använt denna motor med tillhörande partikelfilter har byte av partikelfiltret på serviceshemat - endast Volvo.
Vare sig trådskaparen eller andra som är intresserade av ämnet eller kanske står i färd med att köpa t.ex. en V50/V70 med denna motor gynnas av att du agerar megafon åt Volvo och deras dumheter i denna fråga.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]