Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Är det någon som, liksom jag, har en D4AWD 2013 men har bytt till den trimmade 181hk-motorn och har någon uppfattning om skillnaden. Jag står i begrepp att byta nu under hösten och är lite villrådig. Det jag är nyfiken på är AWD, bränsleförbrukning och hur motorn går i jämförelse.
av perhall
Förbrukning tror jag inte du märker någon skillnad. Har kolleger som seriöst har mätt och kommit fram till 1-2%.
181 hk känns betydligt mindre strypt, mer harmonisk, bättre effekt över ett bredare register.
Jag har aldrig riktigt gillat 163 hk AWD för den känns strypt - föredrar 2-liters 163 hk som går mjukare och tystare och känns mindre strypt, jämnare kraftflöde. 181 hk är dock bättre.
PH
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Jag hade istället hoppats på att det dyker upp mer info om VEA + AWD i höst, så man slipper gamla drivlinorna.
av Aman
Hej
Samma drivlina 2013 vs 2015 och med ytterligare 2 år av finputs på kalibreringen, för att åstadkomma en lägre förbrukning. Ett större register på motorn som har tidigare varit begränsad till 163hk. Motorn dock samma som D5 AWD. Egentligen inga nyheter förutom mjukvara, känns sådär om man står inför ett kommande byte.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
:-)-) Aman läs Teknikens Världs tester av VEA med nya Art insprutningen de har skrivit tre gånger minst och talar om den i de bästa termer. :-K
Bränsleledning Volvo 240

Jag blev avrådd av verkstad att ersätta[…]

Hjälp med Vida

Får du några P-koder med din obd l&aum[…]

Smart :-D

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]